دوستان برای نهایی کردن خرید از طریق تماس و یا واتس آپ با ما در ارتباط باشید. بی نهایت سپاسگذاریم. خانگی : 09126040486 ـ آرایشی : 09182383080

انواع کابل تلویزیون های جدید

بازدید: 827 بازدید
انواع کابل تلویزیون های جدید

انواع کابل تلویزیون های جدید


در این مقاله ما بر خود واجب دانستیم که اطلاعات مفید و کاربردی را در مورد انواع کابل تلویزیون های جدید ، برای شما عزیزان قرار دهیم. شما عزیزان جواب همه ی سوالات خود را فقط با خواندن این میتوانید مقاله بیابید. پس وقتی شما به پشت تلویزیون خود نگاه می کنید می بینید که سوکت ها و پورت هایی وجود دارند که شاید ندانید که به چه دردی می خورند.  توسط اتصال به این پورت و سوکت شما به کدام ارتباط تلویزیونی دست پیدا می کنید. این اتصال از نوع تصویری بوده و یا از نوع صوتی می باشد.

ما به همه ی سوالات شما تا جایی که ممکن است، جواب خواهیم داد. البته ناگفته نماند ما به جدید ترین اتصالات  در تلویزیون های جدید و قدیمی ترین آنها پرداخته ایم، تا تصور کاملی برای شما عزیزان فراهم کنیم. در اینجا ما همه ی اتصالات را نوشته و برای هر کدام از آنها توضیح مختصری نوشته ایم، پس از خواندن آن منصرف نشوید.

انواع کابل های تصویری (  video ) و صوتی ( audio ) در تلویزیون ها


ما به هر کدام از حالت هایی که کابل به تلویزیون وصل می شود لید ( هدایت گر ) می گوییم و در این قسمت همه ی لیدهایی که تصویر و صدا را از طریق کابل انتقال و تامین می کند. بر اساس کاربرد و کمی هم تجربه مرتب کرده ایم. شما هر کابلی را که انتخاب می کنید، باید بر اساس سازگاری بین تجهیزات شما باشد.

HDMI Cables  ( کابل های اچ دی ام آی )


بدون هیچ گونه بحثی باید بگوییم از متداول ترین کابل های موجود در دنیای امروز کابل های HDMI می باشند. قبل از هر چیز ما در اینجا مخفف چهار حرف تکمیل کننده در کابل H D M I را برای شما می نویسیم. به این صورت که High Definition Multimedia Interface چهار کلمه ی تکمیل کننده ی HDMI می باشند، که به معنی رابط چند رسانه ای با کیفیت بسیار بالا می باشد.

پس از این کابل ها برای ارتباطات صوتی و تصویری دیجیتال با کیفیت بالا بین تجهیزات AV از جمله جعبه های SKY و دستگاه های پخش دیسکت Bluray استفاده می گردد. در اینجا نکته ی دیگری که مهم می باشد، این است که توسط کابل های HDMI ما یک اتصال دیجیتالی را برقرار می کنیم نه یک اتصال آنالوگی، پس قطعا تصاویر را با کیفیت بالاتری نسبت به اتصالات ترکیبی SCART، کامپوننت و RCA از نوع قدیمی دارد.


کابل های HDMI یک مزیت ویژه را دارا می باشند.  آن مزیت ارتقاء دادن کابل HDMI به مرور زمان می باشد. آخرین استاندارد های موجود در بازار HDMI 2.0 و HDMI 2.1 می باشد، که می تواند از فیلم 4K و Ultra HD پشتیبانی کند. البته به دلیل پیشرفت بسیار سریع تکنولوژی تلویزیون ها قطعا در نسل های بعدی این مدل از کابل های HDMI نیز ارتقاء پیدا می کنند، تا بتوانند کیفیت تصاویر 8K، OLED و QLED را با دقت و سرعت هرچه بالاتر انتقال دهد.

موارد استفاده از کابل HDMI(انواع کابل تلویزیون های جدید)

از این مدل از کابل ها علاوه بر اتصالات ویدیویی می توانیم، برای اتصالات صوتی فراگیر و نوار صدا نیز استفاده کنیم. کابل های HDMI حتی می توانند یک سیستم بلندگوی 7.1 را تغذیه و پشتیبانی کنند و با کابل مدل HDMI ARC یک واحد بین تلویزیون و سیستم صوتی یا نواری صدا را نصب کنند.

-در زیر جزئیات داخل کابل های HDMI را می ببینید.

SCART Cables ( کابل های اسکارت )


این کابل ها در اوایل در اروپا موجود بودند ولی قطعا جایگزین کابل های HDMI نمی شدند و تا به امروز هم هنوز مواردی وجود دارد که به آنها احتیاج پیدا می کنیم. از جمله مواردی که در امروز هم از آنها استفاده می کنیم برای اتصال به دستگاه های قدیمی DVD و VCR می باشد.


SCART یک کلمه ی فرانسوی می باشد و مخفف Syndicat des Constructeurs dAppareils Radiorecepteurset Televiseurs می باشد، که از شکل نوشتاریش هم کاملا معلوم می باشد و در غیر این صورت آن را به عنوان اتصال دهنده ی  یورو در ایالات متحده نام گذاری کرده اند.

نکته(انواع کابل تلویزیون های جدید)


کابل SCART از همه کارترین کابل های AV می باشد.


خود کابل SCART قبل از اینکه تبدیل ویدیو و صدای HD را به واقعیت انجام دهد می تواند جایگزین چندین کابل دیگر شود.

از جمله کابل های صوتی و تصویری جزء و کابل های RCA و همچنین کابل های S-VIDEO ، PAL و RGB می باشد. این کابل ها دارای اتصالات بزرگی می باشند و به همین دلیل احتمال جدا شدن از پشت تلویزیون را دارند. داخل قسمت اتصال آن پایه های فلزی وجود دارد که هرکدام اهداف متفاوتی را انجام می دهند. هنگام اتصال خود به خود آنچه را از آن عبور کند به تلویزیون انتقال می دهد. این کابل ها بیشتر توسط افرادی استفاده می گردد که فقط از تلویزیون به سادگی استفاده می کنند.

Component Cable – Phono Cables ( کابل های جزء به جزء _ فونو کابل )


یکی از بهترین کابل های اتصال تجهیزات AV به تلویزیون اتصال از طریق اتصال جزء کامپوننت می باشد. این کابل در داخل مانند این است که 5 کابل را درون سیم SCART به هم دیگر متصل کرده باشید و این اتصالات دارای اتصالات آنالوگ جداگانه برای رنگ ها سبز، آبی و قرمز و همچنین یک اتصال صدای استریو می باشد که رنگ آن قرمز و سفید می باشد.

البته با جدا کردن رنگ های قرمز، آبی و سبز ما می توانیم کیفیت بسیار بهتری را نسبت به حالتی داشته با شیم که این سیم ها با هم دیگر تحویل می دهند. همچنین اگر ما به جای سیم های سبز، قرمز و آبی از اتصال رنگ زرد استفاده کنیم به این اتصال اتصال ترکیبی RCA می گوییم که در زیر به آن می پردازیم.

RCA Cable – Phono Cables  : کابل های RCA – فونو کابل (انواع کابل تلویزیون های جدید)


اخرین کابلی که ما از آن برای اتصالات ویدئوی استفاده می کنیم کابل RCA می باشد. وقتی تجهیزاتی را میبینیم که فاقد سوکت اتصال کابل های HDMI می باشند پس ما باید از کابل های RCA برای انتقال داده ها استفاده کنیم. قرار گرفتن و مسیر یابی روی دیوار ها توسط یک سری از کابل ها بسیار دشوار می باشد برای همین کابل های RCA گزینه ی بسیار مناسبی می باشند.

Audio Only Cables  ( کابل مخصوص سیستم های صوتی )


در زیر ما کابل هایی را معرفی می کنیم که مخصوص سیستم های صوتی می باشند و می توانند تلویزیون و تجهیزاتی را که AV دارند به گیرنده های AV و صداهای فراگیر و میله های صوتی و تقویت کننده ها اتصال دهند. این مدل از کابل ها بسیار رایج می باشد و در زیر می خواهیم به آن بپردازیم.

 Optical Cable کابل های نوری


ما در کابل های صوتی یک مدل بسیار متداول را داریم که به آن کابل نوری یا توسلینک ( TOSLINK ) نیز می گویند. اگر شما برای تجهیزات خود از اتصالات صوتی HDMI استفاده نکرده اید پس باید از کابل صوتی نوری استفاده کنید. خب حالا باید بدانیم اتصال صوتی نوری چیست؟ اتصال صوتی نوری یک کابل فیبر نوری می باشد که توسط آن سیگنال ها به نور ارسال می گردد. این سیستم قادر به 5.1 صداهای فراگیر است که تقریبا می شه گفت برای همه ی سیستم های فراگیر بسیار عالی است.

Coaxial Audio Cable  کابل های صوتی کواکسیال(انواع کابل تلویزیون های جدید)


از این کابل ها که یک نوع ترکیب کابل فونو و کابل صوتی نوری می باشد برای استریو های آنالوگ استفاده می گردد. در اصل اتصال از نوع دیجیتالی می باشد ولی هنگام اتصال سر آن دارای یک اتصال RCA می باشد. البته از لحاظ شکل ظاهری از کابل های RCA ضخیم تر می باشد تا با داشتن یک لایه کابل محافظتی اضافی باعث جلوگیری از تداخل سیگنال های دیجیتالی شود. میزان پشتیبانی از صدای فراگیر توسط این کابل از 5 تا 7.3 می باشد.

Phono Cables  کابل های فونو


قبل از هر چیز باید اشاره کنیم از این کابل ها نیز برای سیستم های صوتی آنالوگ استفاده می گردد. این کابل ها دارای دو لید قرمز و سفید می باشند. برای صدای استریو ها از این کابل ها می توان استفاده کرد زیرا حتی اگر دارای دو کانال مجزا مثلا دارای دو بلندگوی چپ و راست باشند می توان از آن استفاده کرد.

Auxiliary Cable کابل های کمکی یا همان کابل AUX


این کابل ها از نامشان پیداست که حالتی کمکی دارند و در قسمت جک هدفون تلویزیون قرار می گیرند. از آن برای اتصال های سیستم صوتی استفاده می گردد و لی محدود می باشد و فقط در کانال های صوتی و مجزا استفاده می گردد. از دیگر ویژگی های منفی آن قطع صدای تلویزیون هنگام استفاده از آن در برخی از تلویزیون ها به صورت خودکار می باشد. ولی اگر ما در کل آن را قضاوت کنیم برای انتقال صدای فراگیر بسیار مناسب می باشد و در همه جا می توان آن را یافت.


در زیر به انواع کابل های تلویزیونی که فقط قادر به انتقال ویدئو می باشند، اشاره می کنیم . اگر شما نیاز دارید که صدای تلویزیون خود را نیز بشنوید، باید کابل های صوتی جدگانه را نصب کنید.

DVI Cable کابل های DVI(انواع کابل تلویزیون های جدید)


از این کابل برای اتصال های تصویری دیجیتال استفاده می گردد که قادر به نشان دادن فیلمبرداری های با کیفیت بالا یا همان HD است. کابل های DVI مخفف سه کلمه ی Digital Video Interface می باشد که با اتصالات HDMI وقتی از آداپتور استفاده می کردید سازگار بود. امروزه دیگر از این اتصالات در تلویزیون ها استفاده نمی گردد و مستقیما از کابل های HDMI استفاده می شود.

S-Video کابل های S-Video


یکی از اتصالات دیگر ویدیویی است که شاید هنوز هم از آن استفاده می شود. این اتصال در اصل یک اتصال آنالوگ است و توسط آن می توان با جداسازی درخشندگی و روشنایی از رنگ و ترکیب آنها یک کیفیت بهتر نسبت به بقیه ی کابل ها ایجاد کرد البته RGBها تصویر بهتری را از این مدل کابل ارائه می دهند. شما با نسب یک لید COMPONENT یا SCART می توانید کیفیت بهتری را داشته باشید زیرا این مدل کابل ها از هردوی این مؤلفه ها پشتیبانی می کنند.

-در زیر چند مدل دیگر از کابل ها را شما میببینید که در دسته بندی های بالا قرار نمی گیرند، ولی شما احتمال دارد به آنها نیاز پیدا کنید.

RF Leads – TV/ Sat Cable  لیدهای RF یا کابل های Sat برای تلویزیون ها(انواع کابل تلویزیون های جدید)


از این کابل ها بیشتر زمانی استفاده می شود که ما بخواهیم یک سرویس مستقیم را دریافت کنیم مانند freeview یا freesat پس شما به یک کابل کواکسیال متصل به تلویزیون نیاز خواهید داشت. مثلا شما اگر ماهواره دارید برای اتصال این تلویزیون به تلویزیون خود باید از این کابل های هم محور استفاده کنید.

تقریبا در حال حاضر تلویزیون های جدید خود به یک تلویزیون هوایی یا همان ماهواره متصل هستند که به یک اتصال با اتصال پلاگین IEC کواکسیال محتاج است هرچند با پیشرفت تکنولوژی تلویزیون های جدید و بزرگ به تیونر های FREESAT مجهز شده اند پس برای همچین اتصالاتی به اتصال F نیاز داریم. اتصالات RF نر و ماده می باشند.

USB Cables  کابل های یو اس بی


یکی از پرکاربردترین کابل های موجود در بازار کابل USB می باشد که در تلویزیون ها هم بسیار مورداستفاده قرار می گیرند و امروزه هر تلویزیون دارای چندین پورت USB برای اتصال و هدایت کابل های USB به آن می باشند. از این کابل ها برای اتصال گوشی و یا دوربین های عکاسی و فیلمبرداری به تلویزیون و هم چنین اتصال USB به آن استفاده می شود که ما به راحتی می توانیم عکس و فیلم را بر روی صفحه نمایش مشاهده کنیم.

همچنین توسط این USB ها می توان در تلویزیون هایی که خود قادر به ارتقاء نرم افزار سیستم عامل خود نیستند سیستم عامل آنها را ارتقاء داد. توسط این USB ها ما به راحتی می توانیم برنامه های مورد نظر خود را نیز ضبط و پخش کنیم.

Ethernet Cable کابل های اترنت(انواع کابل تلویزیون های جدید)


همان طور که از نام آن پیدا اس،ت این کابل یک کابل برای اتصال اینترنت می باشد.  در تمام تلویزیون های جدید و SMART برای پخش محتوا های اینترنتی مانند IPplayer یا Netflix به آن احتیاج داریم.  تلویزیون های امروزی به WIFI نیز  متصل میشوند. ولی در صورت وجود می توانند، از این کابل ها نیز استفاده کنند. این کابل ها سرعت و قابلیت اطمینان اتصال را افزایش می دهد، که سرعت بارگیری را بسیار سریع می کند.

جمع بندی نیووافت


امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم، به سوالات پیش آمده برای شما جواب دهیم . ما هر کدام از کابل هایی را که برای تلویزیون های جدید و قدیم کاربرد داشته اند ، توضیح دادیم و نحوه ی اتصال و تصاویر آن را قرار دادیم. تا شما عزیزان بتوانید از این کابل ها به راحتی برای تلویزیون خود استفاده کنید. در صورت بر طرف نشدن جواب سوالات با مشاورین نیووافت در تماس باشید ما بی صبرانه منتظر پاسخ به سوالات شما هستیم.

دسته‌بندی تلویزیون ها
اشتراک گذاری
مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الان حرف بزنیم ؟
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت