دوستان برای نهایی کردن خرید از طریق تماس و یا واتس آپ با ما در ارتباط باشید. بی نهایت سپاسگذاریم. خانگی : 09126040486 ـ آرایشی : 09182383080

دستگاه های تصفیه ی هوا و عوارض آن

بازدید: 822 بازدید
دستگاه های تصفیه ی هوا و عوارض آن

دستگاه های تصفیه ی هوا و عوارض آن

برای بیان کردن دستگاه های تصفیه ی هوا و عوارض آن، قبل از هرچیزی باید انواع دستگه های تصفیه ی هوا و شیوه کر هرکدام مورد بررسی قرار داده شود. در ادامه ی مطلب با بیان شیوه ی کار دستگاه های تصفیه ی هوا، عوارض آن ها را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

دستگاه تصفیه ی هوا چیست؟

دستگاه تصفیه هوا با استفاده از فیلتر های مختلفی که در ساخت آن به کار برده شده است، آلاینده های موجود در هوا را که برای بدن انسان مضر هستند را از بین می برد. به بیانی دیگر هوا را از وجود آلاینده ها تمیز می کند.

شیوه ی کار دستگاه های تصفیه ی هواچگونه است؟

دستگاه های تصفیه ی هوا به دو دسته تقسیم می شوند. درادامه ی مطلب شیوه ی کار آن را بیان می کنیم.

1-(Active)سیستم های تصفیه هوا فعال

دستگاه های تصفیه ی هوا ی(Active) با افزودن و تولید مواد جدید به محیط موادی مانند ازن هوارا تصفیه می کنند.اوزون تولید شده در هوا به آلاینده های هوا واکنش نشان می دهد و آن ها را به مولکول های بی خطر تبدیل می کند.

2-(Passive)سیستم های تصفیه هوا غیرفعال

شیوه ی کاردستگاه های تصفیه ی هوا  (Passive) کاملا متفاوت است. Passive با انتقال دادن هوای اطراف توسط فن ها به درون دستگاه و عبور دادن این هوا از فیلتر ها و فن ها، آلاینده هایی که در هوا وجود دارندرا ، جذب می کند. در نتیجه هوا تمیزی تولید می شود.

 

در دستگاه های تصفیه هوا که  با استفاده از فیلتر هوا را تصفیه می کنند، چند نوع فیلتر  مورد استفاده قرار می گیرد:

لامپ UV،فیلتر کاتالیستی،فیلتر هپا

فیلتر هپا

هپا یکی از انواع فیلتر الیافی است. درصورتی که کیفیت بالایی داشته باشد می تواند هوا را تا 99%از وجود آلاینده ها پاک کند. می توان گفت این فیلتر در دسته ی دستگاه های تصفیه ی هوای passive قرار می گیرد.  دستگاه های تصفیه ی هوای passive هیچ نوع ماده ی جدیدی را وارد هوا نمی کنند. آن ها فقط به وسیله ی فیلتر هایی که در درون دستگاه قرار دارند، آلاینده ها را جذب می کنند. در نتیجه هوای تمیزی تولید می شود. معمولا دستگاه های تصفیه ی هوای هپا به گونه ای تولید می شوند، که در کنار تصفیه ی هوا از فیلتر اکتیو هم استفاده می شود.

فیلتر اکتیو

فیلتر کربنی فقط توانایی جداسازی گاز ها و بخار های موجود در هوا را دارد. شیوه ی کار این فیلتر این گونه است که فیلترها و قطعات کربن فعالی که درون قاب‌هایی ( ساختار اصلی فیلتر) هستند ، مولکول‌های گاز و بخارات موجود در هوا را جذب خود می‌کنند. فیلترهای کربنی توانایی جذب بخارات موجود در هوا را تا میزان چند پی‌پی‌ام (ppm) دارند. فیلتر های کربی اکتیو با عبور جریان هوا از فیلتر به نحوی عمل می کنند که،  می تواند گاز های مضر و شیمیایی و بوهای نامطبوع و آلاینده های موجود در هوا را جذب خود کند.

لامپ UV و فیلتر کاتالیستی

اینو نوع دستگاه ها شامل دستگاه های تصفیه ی هوای Active می شوند.آن ها آلاینده های شیمیایی موجود در هوا را جذب خود نمی کنند، بلکه با تولید و  افزودن مواد جدید و طی انجام فرایند های شیمیایی بر روی سطح کاتالیست در تلاش اند ،تا ماهیت آلاینده‌ها را  از مضر بودن به ذراتی بی‌خطرتغییر دهند.

نحوه ی کار

ابتدا نور لامپ UV (که نوری بسیار خطر است )به سطح فیلتر کاتالیست می‌تابد. سپس مولکول های گازی آلاینده درگیر واکنش شده و پس از آن تخریب می شوند. فرآیند، اثرات جانبی بسیار مخربی به دنبال دارد. هنگامی که آلاینده ها در مسیر تبدیل به مولوکول های بی خطر هستند مولکول‌ها به صورت ناقص به این فرایند واکنش نشان دهند. در پی این واکنش، مولکول‌های آلاینده ی هوا به ذرات ناشناخته ی خطرناک تبدیل شوند. این یعنی عوارض نامشخص و حتی خطرناکی را در پی دارد. لامپ UV که در ساختار دستگاه های تصفیه ی هوا به کار رفته ، خواص میکروب کشی چندانی ندارد. تنها راهی که بر روی میکروب های اثر می گذارد، از طریق اوزون است.

گاز اوزون چیست؟

اوزون یکی از گاز های آلاینده ی هوا در ماهها ی گرم  سال است. این گاز خطرات زیادی برای سلامتی انسان و  گیاهان وحیوانات دارد. گاز اوزون به‌طور مستقیم در هوا  منتشر نمی شود و توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید تولید می شود. گازهای خروجی از تاسیسات صنعتی و نیروگاه‌ها، اگزوز موتور خودروها، بخارات بنزین و حلال‌های شیمیایی برخی از منابع اصلی تولید آن هستند.

عوارض اوزون در دستگاه های تصفیه ی هوا چیست؟

دستگاه های تصفیه ی هوا ی(Active) با افزودن و تولید مواد جدید به محیط موادی مانند اوزون هوا را تصفیه می کنند. اوزون تولید شده در هوا به آلاینده های هوا واکنش نشان می دهد. این فرآیند اثرات جانبی بسیار مخربی به دنبال دارد. در نتیجه اوزون موجود در هوا را ما تنفس می کنیم و این عمل به سلامتی ما آسیب می رساند. تنفس اوزون تولید شده باعث بروز عوارضی بر سلامتی انسان به ویژه افرادی که مبتلا به بیماری‌های ریوی و افراد سالمند و کودکان می شود. کودکان در مواجه با گاز اوزون بسیار حساس تر هستند، زیرا ریه‌های آن‌ها  هنوز در حال رشد است ،بنابراین احتمال بروز آسم در کودکان بیشتر از بزرگسالان می باشد.

عوارض تنفس اوزون

  1. از عوارض تنفس اوزن می توان از انواع مشکلات سلامتی از جمله درد قفسه سینه، سوزش گلو و سرفه های شدید گرفتگی ریه  و پدید آمدن زخم دائم در بافت ریه و حتی سرطان ریه نام برد.
  2. اوزون همچنین روی چشم و دستگاه تنفس (ناراحتی بینی و گلو درد) آلرژی و حساسیت پوستی ، حالت تهوع، حالت خستگیو.. اثر سوء می‌گذارد.
  3. برای دیدن بهترین دستگاه های تصفیه هوا کلیک کنید.

عوارض شدید و بسیار خطر ناک لامپ UV و فیلتر هوای کاتالیستی

عوارض لامپ uv بر چشم

اشعه های نورخورشید این قابلیت را دارند که به عمق های مختلف چشم نفوذ کنند.  UVB تنها و به صورت کامل توسط قرنیه چشم  جذب می شود. نور خورشید از سطح قرینه ی چشم عبور می کند و در تنیجه به لنز چشم ما می رسد. در اثر این تغییر در ساختار کریستالی لنز بیماری آب مروارید رخ می دهد. این امر سبب اختلال در بینایی شده  و در بیشتر مواقع حتی فرد نابینا شود. از دیگر عوارضی که در معرض زیاد قرار گرفتن اشعه ی یو وی  باعث آن می شود، سوختگی قرنیه چشم و آسیب بافت شبکیه و سایر بیماری های خطرناک چشم است.

اثرات مضر و خطر آفرین اشعه ی UV بر بدن انسان چیست

یکی از عوارض در معرض قرار گرفتن اشعه ی UV چروک شدن پوست است. UV  میتواند برلایه های زیرین پوست (که متصل به بافت های پوست و رگ های خونی است) نفوذ کند.بنابراین می تواند به راحتی بر روی آن های اثرات مخرب بگذارد. نفوذ عمیق این  اشعه بر لایه های زیرین پوست سبب می شود تا کم کم خاصیت الاستینی پوست از بین برود. با این اتفاق پوست به تدریج شروع به چروک شدن می کند.پس قرار گرفتن  در معرض  اشعه ی uv موجب پیری زود رس می شود.  تحقیقات اخیر دانشمندان پ ثابت کرده است که UVA احتمال سرطان پوست را افزایش می دهد.

UV چگونه منجر به سرطان پوست می شود؟

UV سبب تحریک تولید ملانین جدید در پوست می شود و این امر یعنی اینکه  میزان رنگدانه های تیره درپوست افزایش پیدا می کند. یو وی سلول های پوست را تحریک می کند و  پوسته ی بیرونی را بسیار نازک تر می کند. در نتیجه باعث  تیرگی پوست و نازک تر شدن آن می شود .  در بیشتر مواقع این عوارض احتمال ابتلا به سرطان پوست را بسیار افزایش می دهد.

با اینکه می دانیم میزان زیاد اشعه UVB منجر به آفتاب سوختگی می شود که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، اما هنوز مکانیزم چگونگی این اتفاق مجهول است. در افرادی که  بیماری گزرودرما پیگمنتوزوم ( بیماری نادر خشکی پوست همراه با رنگدانه های قهوه ای و زخم روی پوست است) دارند ، قدرت ترمیم DNA  در اثر قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش مختل می شود. افزایش سرطان پوست در این بیماری و آسیب مستقیم UV برDNA  ممکن است مکانیزمی باشد که با سرطان پوست مرتبط است.

عوارض لامپ uv  وآسیب های آن بر سیستم ایمنی بدن

اولین قسمت از سیستم دفاعی بدن دربرابر خطرات پوست است.  uv بر پوست اثرات بسیار خطر ناکی به دنبال دارد. در نتیجه uv بر سیستم ایمنی بدن نیز تاثیرات بسیار مخربی در پی دارد و طبق نظرات کارشناسان می تواند عملکرد های سیستم ایمنی بدن را تغیر دهد. هنگامی که اشعه یو وی پاسخ های سیستم ایمنی را سرکوب می کند، توانایی بدن برای بیماری های خاص مثل سرطان پوست کاهش می یابد. این فرض وجود دارد که بیش از حد در معرض اشعه یو وی قرار گرفتن منجر به مختل شدن اثربخشی حفاظت پوست می شود.

 عوارض استفاده از دستگاه‎‌ های تصفیه ی هوای یون‌ ساز

تولید کنندگان دستگاه های تصفیه ی هوای یون ساز با تبلیغات های زیادی که در برای این دستگاه های انجام می دهند، ادعا می کنند که یون منفی می‌تواند احساس طراوت و تازگی را در بدنمان ایجاد کند. این نوع دستگاه ها ابتدا یون های منفی را وارد هوای محیط می کنند. یون‌های منفی با آلاینده‌ها واکنش می‌دهند و با سنگین شدن این ذرات هوای اتاق تصفیه می‌شود. خطر این نوع تصفیه هوا این است که با سنگین شدن ذرات آلاینده سنگین، آلودگی روی تمام سطوح خانه و بدن ما می‌آید. شایان ذکر است که علاوه بر آن برخی از این دستگاه‌ها هنگام با باردار کردن ذرات هوا، ممکن است سبب شوند تا اکسیژن هوا به ازن تبدیل شود.

تارخچه ی استفاده از فیلتر کربن اکتیو

فیلترهای کربن اکتیو نوعی از کربن هستند. این فیلتر ها با تولید منافد می توانند آلاینده های جذب کنند. استفاده از کرب اکتیو به عنوان تصفیه هوا مربوط له سال هایی ابتدای 1900 است در این ابتدا به عنوان تصفیه آب از آن ها استفاده می شد، سپس در جنگ جهانی دوم کشف شدکه می توان از کربن اکتیو در ماسک های سربازان برای حفظ جان آن ها استفاده کرد.

ذرات آلاینده ی هوا که توسط کربن جذب می شود به هیچ عنوان به هوا باز نمیگردد ، به عالی ترین شیوه عوامل شیمیایی موجود در هوای محیط را حذف می کنند. امروزه دستگاه های تصفیه ی هوای بازار از مقدار بسیار کمی کربن برای تصفیه ی هوا استفاده می کنند. به عنوان مثال دستگاهی که تنها از ۱۰۰ گرم کربن اکیتو استفاده می کند. حجم پایین فیلتر ها باعث کارکرد ضعیف آن ها و تمام شدن آن ها در بازه های زمانی نزدیک به هم است. اتفاقی که به معنی نیاز های مکرر دستگاه به تعویض این فیلتر ها است.

از عوارض دیگر فیلتر های تصفیه ی هوا

از دیگر موارد عوارض دستگاه  های تصفیه هوا، احتمال عبور آلاینده های شیمیایی از آن ها است.  این یعنی دستگاه شما به خوبی کار نمی کند.

تا اینجا مطالب در مورد انواع دستگاه های تصفیه ی هوا که به وسیله ی یون های منفی و یا تولید اوزون و اشعه ی یو وی سعی دارند تا هوا را تصفیه کنند، اما موجب بروز عوارضی جدی برای موجودا زنده می شوند صحبت کردیم. یکی دیگر از روش های تصفیه ی هوا که در گذشته در آن نیز استفاده می شد و در عصر حاضر نیز بسیار کاربردی است ، استفاده از فیلترها در تصفیه ی هوا است. از کاربردی ترینفیلترها ،دستگاه های تصفیه ی هوای HEPA هستند. HEPA مخفف هوای ذره ای با کارایی بالا ( high efficiency particulate air ) است.

نحوه ی کار دستگاه های تصفیه ی هوا ی HEPA

فیلترهای این دستگاه به نوعی طراحی و تولید شده اند که از الیاف بی نهایت ریزی تشکیل شده اند.  این ذرات ریز به راحتی می توانند ذرات گرد و غبار، خز، کپک، و انواع آلاینده ی موجود در هوای خانه ی شما را جذب کنند. باتوجه به این کارایی،  با گذشت زمان انتظار می رود که هر دو تا سه سال یکبار، فیلتر نیاز به تعویض داشته باشد. آیا خطراتی به صورت پنهان در آن وجود دارد که مثل تصفیه کننده های مولد اوزون و تصفیه کننده های یونی سلامتی شما را تهدید کند؟

عوارض دستگاه های فیلتر هوای HEPA

دستگاه های تصفیه هوایی که مجهز به فیلتر HEPA هستند، تنها ذرات فیزیکی موجود در هوا را از بین میبرند. در نتیجه سایر آلاینده های شیمیایی موجود در هوای خانه ی شما باقی میمانند. اما ترکیبات آلی فراری که هنگام استفاده از محصولات نظافتی و یا استفاده از مواد زیبایی در هوای خانه پراکنده می شوند چه؟ این مواد چگونه از بین می روند؟

ذرات تشکیل دهنده ی این مواد بسیار ریز تر از آن است که دستگاه فیلتر هوای هپا  بتواند آن هارا جذب کند و از بین ببرد. در نتیجه حتی اگر دستگاه تصفیه ی هوای هپا در خانه ی شما باشد، این آلاینده ها همچنان باقی می مانند. از مهمترین عوارض وجود ترکیبات آلی فراری یا (VOC) این است که،  برخی از آن ها سرطان زا هستند. وجود و باقی ماندن آن ها در هوای خانه می تواند خطر آفرین باشند. اگرچه احتمال وجود این مواد در هوای خانه ها و ایجاد مشکل برای افراد بسیار کم است، اما بهتر است از آن چشم پوشی نشود.

با توجه به عوارض زیاد دستگاه های تصفیه ی هوا می توانید از روش های جایگزین استفاده کنید!

از گیاهان به عنوان تصفیه ی هوا در خانه کمک بگیرید!

طبق تحقیقاتی که توسط انجمن علوم بابانی در آمریکا صورت گرفته است، گیاهان علاوه بر اینکه بر روحیه ی افراد تاثیر مثبت می گذارند و به زیبایی خانه نیز کمک میکنند. می توانید از آن ها در جهت بهبود کیفیت هوای خانه استفاده کرد.

آلاینده‌هایی مانند فرمالدئید، آمونیاک و بنزن توسط  گیاهان جذب شده و در نتیجه موجب تصفیه  هوا می شوند. با ایجاد رطوبت در محیط ،گیاهان خشکی هوا را کاهش می دهند و هوا ی خانه ی شما را مطبوع و مرطوب می کنند. ناسا برای هر ۳۰ مترمربع، دو تا سه گلدان ۲۰ تا ۲۵ سانتی متری را توصیه می کند.

همه ی گل ها و گیاه ها قابلیت تصفیه ی هوا را دارند؟!

در جواب به این سوال می گوییم خیر! در ادامه ی مطلب گیاه هایی را به شما معرفی می کنیم که از داشتن این خاصیت بهره مند هستند.

آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه‌ورا  هوای فضای خانه را ازوجود موادی مانند فرمالدئید و بنزن تمیز می کند. این گیاه یکی از بهترین گیاهان تصفیه‌کننده‌ی فرمالدئید است. فرمالدئید در مواد تمیزکننده، دستمال توالت، دستمال کاغذی، و محصولات بهداشت فردی استفاده می‌شود.ژل داخل گیاه خواص درمانی دارد و می توانید با آن خشکی پوست و سوختگی هارا درمان کنید.

 عنکبوتی

عنکبوتی یکی دیگر از این گیاه های است که به دلیل وجود برگ‌های زیادش موجب جذب مونوکسید کربن ، زایلن ،بنزن، فرمالدئیدمی شود در نتیجه هوای خانه ی شمارا به صورت مجانی تصفیه می کند.

گل‌های زیبای داودی

گل‌های زیبای داودی علاوه بر رنگی رنگی کردن محیط خانه قابلیت تصفیه ی بنزن را نیز دارند !آلاینده ی بنزن در رنگ ، مواد شوینده، پلاستیک و چسب وجود دارند در نتیجه احتمال اینکه آن ها در محیط خانه ی شما وجود داشته باشند بسیار زیاد است و این گل می تواند بنزن موجود در هوای خانه را به راحتی تصویه کند.

بامبو

از مهمترین گیاهان که رد صدر گیاهان تصفی هوا قرار دارد نخل بامبو است!نخل بامبوبرای زدودن موادی مانند زایلن، تری‌کلرواتیلن، و فرمالدئید گزینه ی بسیار مناسبی است.

 دیگر گزینه های مناسب بدون عوارض تصفیه ی هوای خانه!

  1. استفاده ازشمع های موم زنبور عسل
  2. روغن های اساسی
  3. ذغال فعال

سایت نیووافت از همراهی و توجه شما نهایت تشکر را دارد.

خلیلی
دسته‌بندی وسایل خانگی کوچک
اشتراک گذاری
مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الان حرف بزنیم ؟
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت