دوستان برای نهایی کردن خرید از طریق تماس و یا واتس آپ با ما در ارتباط باشید. بی نهایت سپاسگذاریم. خانگی : 09126040486 ـ آرایشی : 09182383080

سرخ کن های بدون روغن

بازدید: 867 بازدید
سرخ کن های بدون روغن

 سرخ کن های بدون روغن

موضوع مورد بحث ما سرخ کن های بدون روغن است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید، که به غذای فست فودی علاقه مند هستید، اما به دلیل مضر بودن برای سلامتی از این غذا ها دست کشیده اید! دیگر نگران نباشید. با استفاده از دستگاه های سرخ کن می توانید غذا های محبوبتان را با کمترین روغن بپزید.

شیوه ی کار دستگاه سرخ کن(سرخ کن های بدون روغن)

دستگاه های سرخ کن دارای یک تور فلزی که غذای مورد نظر شما داخل تور قرار می گیرد. درون این توری سرخ می شود. (شایان ذکر است که بعضی از مدل‌های سرخ‌کن معمولی دارای فیلتری هستند،که باعث افزایش عمر روغن  و مانع  از بوگرفتن غذا می‌شود. فیلتر روغن برای افزایش طول عمر استفاده از دستگاه و سیستم های الکتریکی و مکانیکی کنترل درجه حرارت هم کاربرد دارند).

در نتیجه با استفاده از این کارایی شما می توانید از روغن های چند بار مصرف برای تهیه ی غذا استفاده کنید.  دستگاه های سرخ کن بسته به ظرفیتی ‌که دارند بیشتر از یک پیمانه روغن لازم دارند.

شست وشوی سرخ کن های بدون روغن

هنگام شستوشوی دستگاه سرخ کن حتما حواستان باشد، که فیلتر درون دستگاه با آب تماس پیدا نکند و آن را خارج کنید. در صورت تماس با آب خاصی کربنی خود را از دست می دهد. از قابلیت های عالی دستگاه های سرخ کن دارا بودن هشدار صوتی و همچنین تایمر است. که شما با توجه به پخت غذای مورد نظرتان تایم پخت مناسب با آن را انتخاب کنید.

در صورت فراموش کردن دستگاه با استفاده از هشدار صوتی مانع از سوخت غذا می شود. این سرخ کن ها  به گونه ای تولید می شوند که با استفاده از دستگیره ای سبد غذا را به داخل روغن پایین و بالا می برد. با این قابلیت می توانید از سرخ شدن بیش از حد غذا جلوگیری کنید. با پیشرفت تکنولوژی سبک نوینی از دستگه های سرخ کن وارد بازار شده اند می توانید با میزان بسیار کمی روغن وحتی بدون روغن غذا را برای شما آماده کنند.

انواع مدل سرخ کن(سرخ کن های بدون روغن)

انواع مدل های متفاوتی از سرخ کن دربازار وجود دارد که هنگام خرید باید لازم است که ویژگی های هر کدام را بدانید تا با توجه به نیازتان بتوانید آن را تهیه کنید.

  1. بدون روغن یا کم مصرف
  2. مینی سرخ کن ها
  3. معمولی و الکتریکی

روش کار سرخ کن های بدون روغن

تفاوت میان سرخ کن ها

اصلی ترین تفاوت میان سرخ کن های بدون روغن  با سرخ کن های معمولی تکنولوژی تولید حرارت است.  در سرخ کن های مدرن و جدید شما فقط نیاز به یک قاشق روغن دارید.  به عبارتی دیگر روغن با استفاده از فشار هوای خیلی داغ ،مانند یک لایه بر روی سطح ماده غذایی پخش می شود. دستگاه سرخ کن غذا را با ایجاد هوای داغ و فشار بالا در داخل دستگاه ، بدون استفاده از روغن  میپزد. در حالی  که سرخکن های معمولی نیاز به مقدار بسیاز زیادی روغن دارند. این دستگاه روغن را داغ می کند و غذا را درون حجم زیادی از روغن سرخ می کند.

طعم و مزه غذا در سرخ کن های بدون روغن

بعضی از افرادی نگران این هستند که اگر با استفاده از سرخ کن های بدون روغن غذا را بپزند، طعم مطلوبی احساس نکند. درواقع بیشتر افراد تفاوتی در طعم غذا احساس نمی کنند. طعم غذا های سرخ کردنی در حالت معمولی تا 90درصد توسط روغن زیاد تشکیل می شود.

 

جریان هوای داغ پرفشار سرخ کن های بدون روغن

فشار زیاد هوای داغ درون دستگاه های سرخ کن سبب داغ شدن روغن می شود. روغن داغ به صورت ذرات معلق درون دستگاه به سرعت جریان می یابد. در کوتاه ترین زمان ممکن کم کم سطح غذا با روغن چرب می شود.به این ترتیب  غذا به روشی سالم تر آماده می شود. درون این دستگاه های یک المنت گرمایی وجود دارد. این المنت با تابش از بالا اقدام به گریل کردن مواد غذایی درون دستگاه می کند.

مزیت های سرخ کن های بدون روغن

دستگاه های بدون روغن به دلیل مصرف بسیار کم روغن سبب صرفه جویی در هزینه ها می شوند.  پخت غذا  و سرخ کردن غذا با استفاده از جریان هوای داغ سبب می شوند، تا خواص و طعم طبیعی غذا حفظ شود.  شما در مدت زمان کوتاهی بدون به خطر انداختن سلامتی خود و خانواده ، از خوردن غذاهای سرخ کردنی لذت کافی را می برید.

مزیت های عالی سرخ کن های بدون روغن سبب می شوند تا روز به روز در جهان مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

مینی سرخ کن ها

شیوه ی کار مینی سرخ کن ها بسیار شبیه به سرخ کن های معمولی می باشد. تنها تفاوت آن ها در اندازه ی آنها است. به دلیل اندازه ی کوچکی که دارند برای مصرف خانگی بسیار مناسب هستند. بیشتر بدانید.

سرخ کن های معمولی

اندازه ی آن ها نسبت به سایر دستگاه ها کوچک تر است. هنگام سرخ کردن غذا به میزان بسیار زیادی از روغن نیاز دارند. روغن به وسیله المنت  که درون دستگاه قرار دارد داغ می شود و غذا را سرخ می کند.

معایب سرخ کن های معمولی

  1. نقص بزرگ سرخ کن های معمولی این است که برای استفاده از این دستگاه های سرخ کن نیاز به حجم زیادی از روغن است.
  2. گنجایش  این دستگاه ها بسیار کم است.  فقط توانایی سرخ کردن مواد غذایی کوچک مانند سیب زمینی،میگو، و سبزیجات را دارند.
  3. برای فضاهای کوچک و بسته بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.
  4. روغن درون این سرخ کن ها دیر داغ می شوند.
  5. ایمنی سرخ کن های مهمولی در حد متوسط است.
  6. اگر از آن دسته افرادی هستید که به رژیم غذایی و سلامتی خود اهمیت زیادی می دهید، بهتر است که اقدام به خرید این نوع سرخ کن ها نکنید.

کارایی های سرخ کن های بدون روغن

علاوه بر سرخ کردن غذا ، این سرخ کن ها دارای قابلیت و کارایی های متفاوتی نیز هستند.

کارایی ها:

  1. گرم‌کردن  دوباره ی غذاها
  2. قابلیت بودادن آجیل
  3. چیپس
  4. فلافل
  5. قابلیت گریل و کبابی کردن سبزیجات وگوشت
  6. پختن غذاهای یخ‌زده آماده‌به‌طبخ
  7. تهیه ی بیسکوییت و کیک‌‌‌های کوچک، مافین، کوکی،
  8. مرغ و ماهي سوخاري
  9. ناگت هاي نيمه پخته
  10. پیراشکی

می توانید با سرخ کن های سایز بزرگ  مرغ را کباب کنید  (البته مرغ جمع‌وجور) .

پیتزا بپزید (معمولا پیتزای سایز ۱۸ یا کوچک‌تر).

در بعضی از مدل‌ها  دستگاه لوازم جانبی‌ (مثل سیخ کباب و قالب کمربندی) دارد.

سیخ کباب برای کباب‌کردن است. قالب کمربندی نیز برای درست‌کردن دسرهایی مثل چیزکیک یا تیرامیسو به‌درد می‌خورد.

از جذاب ترین قابلیت های سرخکن های بدون روغن

از جذاب ترین قابلیت های سرخ کن بدون روغن این است که شما در استفاده از روغن آزاد هستید.  می توانید انواع غذا های متفاوت از جمله سیب زمینی بادمجان و انواع سبزیجات گریل شده را آماده کنید.

اگر اضافه وزن ندارید ، می توانید از مقدار بسیار کمی روغن (یک قاشق)جهت طعم دادن به غذا استفاده کنید. برای مثال در اولین مرحله مرغ را با مقداری کمی از روغن سرخ کنید. با همان میزان روغن می توانید، سیب زمنی و سایر مخلفات را آماده کنید.

نکاتی که هنگام استفاده از سرخ کن لازم است بدانید!

  1. هنگام  کار کردن با سرخ کن های بدون روغن حتما از روغن مخصوص  استفاده کنید. همچنین سرخ کن نباید گرما را به بدنه منتقل کند.
  2. مواد غذایی یخ زده و منجمد را داخل دستگاه قرار ندهید. مواد منجمد باید اول ذوب شوند.
  3. هنگام شستو شوی دستگاه حواستان به المنت باشد که خیس نشود.
  4. داشتن دسته ی مناسب برای حمل و نقل دستگاه گزینه ای قابل توجه است.

نکات مربوط به تنظیم تایمر

اگر از دستگاه برای پخت میان وعده ها استفاده می کنید،دستگاه را با توجه به زمان لازم برای پخت میان وعده تنظیم کنید. تا 10 دقیقه زمان کافی است. اگر هم به غذای های ترد علاقه مند هستید 12 تا 1 دقیقه کافی می باشد. البته حواستان به میزانی روغن مورد استفاده باشد. حجم روغن زیاد مانع از ترد شدن غذا می شود.

نکاتی که هنگام خرید یک خردکن مناسب باید به آن ها توجه کرد!

ظرفیت دستگاه سرخ کن

اندازه و ظرفیت سرخ کن ها متفاوت است. به همین دلیل شما با توجه به بودجه و تعداد افراد خانواده، دستگاه مناسب را انتخاب کنید. محفظه های متفاوتی برای دستگاه های سرخ کن  وجود دارد. از همه مناسب تر محفظه های استوانه ای هستند. این محفظه ها فضای باز تری دارند و برای پخت غذا های بزرگ نیز از آن استفاده می شود. محفظه های استوانه ای برای خانواده های پر جمعیت بهتر است.  به خانواده های کم جمعیت محفظه ی چهار گوش پشنهاد می شود.

 

کاربری و شست‌ وشوی آسان

همانطور که در بالابیان کردیم نحوه ی کار با این وسیله بسیار آسان است. به دلیل اینکه هنگام آشپزی کردن با این محصول از روغن بسیار کمی استفاده می شود. در نتیجه احتمال سوختگی بر اثر پاشیدن روغن بسیار کم است . بدنه ی دستگاه هنگام کار با آن خنک باقی می ماند.غذا به بدنه ی سرخ کن نمی چسپد.

هنگام کار با سرخ کن های معمولی به میزان زیادی از روغن نیاز است. این حجم از روغن باعث سوختن غذا می شود. هنگامی که قصد شستو شوی دستگاه را دارید، باید مدت زمان زیادی را منتظر بمانید تا روغن درون دستگاه خنک شود. قطعات سرخ کن ها در اکثر مدل ها قابل تفکیک است و می توانید آن را در ماشین ظرف شویی شستو شو دهید.

صرفه جویی در زمان

امروزه اکثر خانم ها علاوه بر کار در منزل، در بیرون از خانه نیز مشغول فعالیت هستند.  در نتیجه زمان بسیار کمی را برای آشپزی و کار های خانه در اختیار دارند. این دستگاه ها می تواند کمک حال خوبی برای این خانم ها باشد.

به دلیل بخار داغ درون دستگاه زمان پخت غذا ها در سرخ کن ها  نسبت به حالت معمولی 20 تا 50 درصد کاهش می دهد. همانطور که اشاره شد سرخ‌ کن بدون روغن با استفاده از (سیستم همرفتی)گردش هوای فوق‌داغ، کار می‌کنند. تقویت سرعت انتقال گرما به غذا، باعث افزایش سرعت پخت آن می شود. شما می توانید مدت زمان غذا را انتخاب کنید و غذا را درون سرخ کن قرار دهید و به سایر کار های خانه بپردازید.  با استفاده از هشدار صوتی شما از  پخت غذا مطلع می شوید.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه

قیمت دستگاه های سرخ کن بسیار مناسب است.  این دستگاه در اندازه های متفاوتی در بازار وجود دارد که به شما امکان می دهد تا با توجه به بودجه ی مورد نظرتان دستگاه مناسب را بخرید.

با این سرخ کن ها علاوه بر اینکه به روغن جهت پخت غذا نیاز ندارید، در مصرف برق نیز صرفه جویی می شود. هنگام کار با سایر دستگاه های آشپزی فضای آشپز خانه بو می گیرد و هوای گرمی آن را فرا می گیرد. اگر فصل زمستان باشد باید پنجره هارا باز کنید.با استفاده از این دستگاه ها دیگر با همچین مشکلاتی روبه رو نخواهید شد.

به چه دلیل استفاده از دستگاه های سرخ کن سالم است؟

هنگام کار با سرخ کن های معمولی نیاز به حجم زیادی از روغن دارید. طبق مطالعات دانشمندان خوردن غذا های سرخ کردنی به صورت مداوم باعث چاقی و بیماری های قلبی و عروقی می شود. داغ‌کردن روغن فراتر از نقطه دود باعث تجزیه ترکیبات شیمیایی روغن و آزادسازی رادیکال‌های آزاد می‌شود. رادیکال‌های آزاد دشمن سلامتی‌ اند.  جذب روغن میزان کالری مواد غذایی را ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

اما هنگام پخت غذا به وسیله ی این سرخ کن ها نیاز به روغن ندارید. مگر اینکه خودتان بخواهید به غذا طعم بدهید.

به همین دلیل  اگردر حال  رژیم‌های کم‌کالری هستید سرخ کن بدون روغن بهترین انتخاب برای شماست. با این سرخ‌کن‌ها می‌توانید هوس غذاهای سرخ‌کردنی را  با ضرر کمتری برای سلامتی فروبنشانید.

 

اگر در یکی از گروه های زیر هستید وجود این دستگاه در آشپزخانه شما ضروری است:

  1. اگر از آن دسته افرادی هستید که از غذا های یخ زده زیاد استفاده می کنید .
  2. اگر در خانه فر یا توستر ندارید.
  3. اگر به غذاهای کریسپی کم‌روغن (چیپس و سبزیجات )علاقه‌مند هستید.

توان مصرفی و تنظیمات دستگاه

وقتی  به غذا روغن اضافه می‌کنیم دمای روغن بعد از اضافه‌کردن مواد غذایی، مخصوصا غذاهای یخ‌زده، پایین می‌آید. اما اگر توان مصرفی دستگاه بالا باشد، افزایش مجدد دمای روغن زمان زیادی نمی‌برد. توان مصرفی اغلب هواپزها بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ وات است. هواپزهای ۱۸۰۰ واتی و با توان مصرفی بالاتر هم داریم.

 

تنظیمات

در جریان باشید که گسترده دمایی اغلب سرخ‌کن‌های بدون روغن بین ۸۰ تا ۲۰۰ سانتی‌گراد است. البته مدل‌هایی هم داریم که مجهز به آپشن تنظیم حرارت نیستند.این آپشن لزوما به‌معنی تضمین کیفیت پخت نیست.

شاید برایتان جالب باشد که سرخ کن های هوشمندا هم به بازار آمده اند که شما با نصب اپلیکیشن مربوط به آن می توانید اپلیکیشن دستور پخت را به دستگاه می‌فرستند و خودش دما و مدت‌زمان پخت را هم تعیین می‌کند.

عدم نیاز به ایستادن بلند مدت و بررسی مواد سرخ کردنی

علاوه بر مصرف زیاد روغن هنگام کار با ماهیتابه باید حواسمان جمع باشد که غذا نسوزد. باید به صورت چشمی آن را کنترل کنیم. با قاشق آن را برگردانیم و این کار هنگامی که حجم غذا زیاد باشد، بسیار مشکل و دردسر ساز است . با خرید سرخ کن های بدون روغن و با استفاده از قابلیت تایمر دیگر نیازی نیست که مدام حواستان به غذا باشد.

آپشن‌های جانبی

از آپشن های عالی مدل های جدید ، سرخ کن های دوقولو و کفگیر دار هستند.

این قابلیت ها چه کاربردی دارند؟!

قابلیت سرخ کن های دو قلو به شما امکان می دهد تا همزمان دو غذای مختلف را پخت دهید.دستگاه های بدون روغن علاوه بر قابلیت هواپز کردن غذا ها،  گریل کردن انواع ماهی و گوشت و سبزیجات را نیز انجام می دهند.

نوع دیگراین دستگاه ها،سرخ کن های دوقلو هستند.  برای پخت همزمان دو غذای مختلف کاربرد دارند. .

کف گیر همزن از دیگر نقاط مثبت همزن ها است. نوع  کفگیر دار این دستگاه ها ، مانع از سوختن غذا می شوند.این هابه طور خودکار خودشان غذارا هم می زنند.ه اگر نیاز به کف گیر نداشتید می توانید آن را بردارید.

گنجایش سرخ کن ها

در سایز های مختلف سرخ کن های  بدون روغن ،در بازار قابل خرید هستند.

آن ها را به می توان به سه سایز تقسیم کرد:

  1. کوچک با گنجایش حدود ۱ تا ۲ لیتر
  2. متوسط با گنجایش حدود ۱٫۸ تا ۲٫۵ لیتر
  3. بزرگ با گنجایش حدود ۵ لیتر یا بیشتر

برای پختن یا کباب‌کردن مرغ درسته طبیعتا به سرخ‌کن‌های سایز بزرگ‌تر احتیاج است. برای خانواده‌های چهار پنج نفری معمولا همان سرخ‌کن‌های ۲ لیتری هم کفایت می‌کنند. اما برای هفت هشت نفر یا بیشتر سراغ سرخ‌کن‌های ۳ تا ۶ لیتری بروید.

سایت نیووافت از توجه شما نهایت تشکر را دارد.

خلیلی

دسته‌بندی وسایل خانگی کوچک
اشتراک گذاری
مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الان حرف بزنیم ؟
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت