دوستان برای نهایی کردن خرید از طریق تماس و یا واتس آپ با ما در ارتباط باشید. بی نهایت سپاسگذاریم. خانگی : 09126040486 ـ آرایشی : 09182383080

کرم های ضد آفتاب و درصد spf آنها

بازدید: 651 بازدید
کرم های ضد آفتاب و درصد spf آنها

کرم های ضد آفتاب و درصد spf آنها

موضوع مورد بررسی ما کرم های ضد آفتاب و درصد spf آنها است.

تاریخچه ی کرم های ضد آفتاب

تاریخچه ی ضدآفتاب ها به زمان یونانیان باستان و مصریان بر می گردد.  آنها از انواع محصولات گیاهی برای کمک به محافظت از پوست در برابر آفتاب سوزان استفاده می کردند. مثلا از روغن زیتون یونانیان استفاده زیادی می کردند. از عصاره برنج، گل یاس و گیاهان لوپین توسط مصریان استفاده هایی می شد. یکی دیگر از محصولاتی که هزاران سال است مورد توجه قرار گرفته و استفاده از آن عمومی است، رب اکسید روی است.

برای محافظت در برابر آفتاب عشایر های خاورمیانه و آسیای شرقی از جمله کشورهای فلیپین، مالزی و اندونزی از نوعی خمیر به نام بوراک استفاده می کردند، که درست کردن آن از علفهای هرز، آب برنج و ادویه بود. این گیاه در بیشتر موارد توسط خانمهایی که جاهایی از پوست آنها ، در معرض آفتاب شدید گرمسیری بود و نزدیک دریا بودند استفاده می کردند. البته در چند کشور دیگر از جمله میانمار و داناکا از یک خمیر سنتی که استفاده آرایشی نیز از آن می شد،  برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید استفاده می گردید.

ضدآفتاب های اولیه

اولین ضد آفتاب های مصنوعی در سال 1928 استفاده شد.  در سال 1936 یعنی تقریبا 8 سال بعد توسط شیمیدانی فرانسوی به نام یوگن شوولر معرفی شد. در موسسه ی L’Oreal تولید و عرضه شد، که یک محصول بزرگ تجاری بود.  کرم های ضدآفتاب مدرن در سال 1944 در جنگ جهانی دوم بود، که تابش بیش از حد خورشید برای سربازان در مناطق گرمسیری و در اطراف اقیانوس آرام بود. اولین آن توسط بنیامین گرین خلبان هواپیما و بعد از آن توسط یک داروساز برای ارتش آمریکا بود. این محصول را با نام red vet pet میشناختند . آنچنان قابل استفاده نبود. زیرا کارایی محدودی داشت و تقریبا نقش مسدود کننده فیزیکی اشعه ی ماوراء بنفش را داشت. ولی در عوض این ماده قابل قبول بود. رنگ قرمزی داشت و حالت ژله نفتی را به خود می گرفت.

 

نکته

در سال 1950 بود که فروش تجاری این محصول بهبود یافت و نام خود را تحت عنوان دختر، به بازار اعلام کرد و رونق بیش از حدی گرفت.

کرم های ضد آفتاب و درصد spf آنها

یک نوع لوسیون، ژل و گاها به صورت اسپری می باشد ،که کار اصلی آن ها جذب و یا منعکس کردن اشعه ی ماوراء بنفش  خورشید یا همان UV است.  ضد آفتاب ها میتوانند برای جلوگیری از آفتاب سوختگی مورد استفاده قرار گیرند و همچنین مانع ایجاد شدن چین و چروک ها و لکه های تیره و افتادگی پوست شوند.

چگونه SPF معرفی شد ؟

در سال 1946 یک شیمیدان اتریشی به نام فرانز گریتر ( Franz Greiter ) یک ضد آفتاب مدرن و موثر را تحت عنوان محصولی به نام ( gletscher crème ) معرفی کرد . همین محصول بعدها پایه و اساس شرکت معروفی شد به نام ( piz buin ). تا امروز هم بازاریاب محصولات خود و ضدآفتاب ها است و حتی  نماد greiter  مخصوص ضدآفتاب را کسب کرد. در سال 1974 گریتر عامل محافظت در برابر افتاب را به نام  SPF معرفی کرد، که برگرفته از محاسبات اقتباس شده فردریش الیجر و رودولف شولز بود. و از آن به بعد SPF به یک استاندارد جهانی برای اندازه گیری اثر بخشی ضد آفتاب تبدیل شد.

 

منظور از عدد SPF در ضد آفتاب ها چیست ؟

همه ی کرم های ضدآفتاب یک عامل برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در برابر آفتاب ( SPF ) را دارا هستند، که مقدار کمی از اشعه ی تشعشع شده از خورشید یا همان اشعه ی UV به پوست را که باعث آفتاب سوختگی می شود را بسنجد و اندازه گیری کند. به عنوان مثال منظور از SPF 30 این است، که 1/30 اشعه که باعث افتاب سوختگی می شود از طریق کرم ضدآفتاب یا ضخامت توصیه شده به پوست می رسد.

 

نکته در باره ی کرم های ضد آفتاب و درصد spf آنها 

اثر بخشی یا SPF کرم گلتچر که تولید خود فرانز گریتر به حساب می امد 2 بود.

چه فرقی بین کرم های ضد آفتاب با SPF بالا و SPF پایین است ؟

  1. عدد مورد نظر کارشناسان برای SPF متعادل برای همه ی سنین 30 می باشد و همین را نیز توصیه می کنند. زیرا مانع برخورد بیش از 90 درصدی اشعه ی مضر UVB با پوست میشود. هیچ ضد آفتابی به طور 100 درصدی، نمی تواند اشعه ی ماوراء بنفش خورشید را مهار کند.
  2.  SPF کرم های ضدآفتاب اگر بالاتر باشد، درصد میزان مهار کردن اشعه های مضر را بهتر می تواند انجام دهد.
  3.  هرچقد عدد SPF کرم های ضد آفتاب کمتر باشد، میزان مهار کردن اشعه های خورشید در آن نیز کمتر است.
  4.  مدت زمان ماندگاری کرم ها در SPF های بالا و پایین بر روی پوست به یک میزان می باشد. پس کرم های ضد آفتاب با SPF  بالا دلیلی بر تضمین مدت زمان ماندگاری بر روی پوست نمی باشد.
  5. میزان ماندگاری در هر کدام از SPF ها چه بالا و چه پایین، یک مقدار بوده و تقریبا 2 ساعت می باشد.
     

نکته

ضد آفتاب ها هم مانند سایر وسایل آرایشی دیگر دارای تاریخ انقضا هستند.  معمولا هم تا سه سال تاریخ انقضا دارند و بعد از آن اثرگذاری مثل قبل ندارد.

دسته بندی کرم های ضد آفتاب و درصد spf آنها

 به صورت کلی ضد آفتاب ها را به دو صورت فیزیکی و شیمیایی تقسیم میشود. البته این تقسیم بندی بسته به نوع عمل ضد آفتاب می باشد.

  • یک سری از آنها را که می توانند روی پوست بمانند و نور ماوراء بنفش را از بین ببرند از اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم آن را می سازند و به آنها ضد آفتاب های فیزیکی میگویند.
  •  سری دیگر آنها که فیلترهای آن UV را جذب میکنند، به ضد آفتاب های شیمیایی طبقه بندی می شوند. نحوه ی جذب و نفوذپزیری اشعه ی ماوراء بنفش در ضد آفتاب های شیمیایی و فیزیکی به صورت شکل زیر می باشد :

 

 

آیا می توانیم از کرم های ضد آفتاب برای کودکان و نوزادان استفاده کنیم؟

 سوال بالا برای بیشتر پدر و مادران میآید.  ما در اینجا به آن پاسخ می دهیم. بله ضدآفتاب را می توان برای نوزادان و کودکان استفاده کرد. ولی با توجه به محدودیت سنی آنها! مثلا برای نوزادان زیر شش ماه سن نباید از ضد آفتاب استفاده کرد. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی باید لباس های آستین بلند و کلاه های لبه دار پوشاند. در غیر این صورت اگر کودکتان بالای 6 ماه سن دارد، می توانید از ضد آفتاب های با SPF عدد 30 یا بالاتر استفاده کرد . همچنین ضدآفتاب هایی که حاوی نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی هستند و یا ضد افتاب های مخصوص کودکان برای آنها مناسب ترند.

نکته خیلی مهم 

ضد آفتاب توسط یک سری از سازمان های پزشکی مانند انجمن سرطان آمریکا تایید میشود.  دلیل بسیار منطقی را برای این کار بیان میکنند.  آن هم این است که ضدآفتاب ها خیلی خوب می توانند ازنوعی سرطان به نام سرطان سلول سنگفرشی جلوگیری کنند.حتی اگر بتوانیم به صورت روتین و مداوم استفاده کنیم، خطر مبتلا به نوعی بیماری به نام ملانوما را نیز کاهش بدهیم.  این نکته را هم به خاطر بسپارید، که بعضی کرم های ضد افتاب تابش اشعه ی UVA  را مسدود نمی کنند. ولی محافظت در برابر UVA برای پیشگیری و جلوگیری از سرطان پوست بسیار قابل توجه است.

برچسب طیفه گسترده در کرم های ضد آفتاب  و کرم های ضد آفتاب و درصد spf آنها

این برچسب برای بهتر نشان دادن توانایی کرمهای ضد آفتاب،  برای محافظت در برابر سرطان پوست و حتی محافظت در برابر یک سری از بیماری های مرتبط با اشعه ی UV ( ماوراء بنفش ) مانند فیتوفوتودرمیت است. این برچسب که اصطلاحا آن را  ” طیف گسترده ” مینامند، توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده ی آمریکا تنظیم میشود.

فواید 

1. برای جلوگیری از دو نوع سرطان شایع پوست به نام ملانوما و سرطان سلول سنگفرشی بسیار مفید می باشند.
2. ادامه مطالعات در سال های 2013 و 2014 به این نتیجه رسید، که استفاده روتین و روزمره از ضد آفتاب ها تقریبا باعث کندی و یا به طور موقتی متوقف شدن از ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می شود. این ازمایش توسط 900 مرد سفید پوست در استرالیا انجام شد و تقریبا 4.5 سال طول کشید.
3. کرم های ضد آفتاب برای کودکان و افراد دارای پوست حساس و نیز افرادی که به دلایل پزشکی به آفتاب حساسیت دارند، قابل استفاده می باشد. پس به حداقل رساندن اشعه ی UV توسط این کرم ها لازم و ضروری می باشد.

خطرات احتمالی در باره ی کرم های ضد آفتاب و درصد spf آنها

1.

در ضد آفتاب ها از دو نوع نانو ذره استفاده می شود.  اولی نانوذرات در اکسید تیتانیوم ( TiO2 )و دومی نانو ذرات اکسید روی ( ZnO ) می باشد. این دو نانو ذرات طبق مطالعات ایمنی و بررسی هایی که در سال 2009 توسط اداره کالاهای استرالیا انجام شد، معلوم شد که در ضد آفتاب ها باعث ایجاد عوارض جانبی هنگامی که به سطح های حساس پوست برسند می شوند. البته بعضی از افراد خود به ضد آفتاب ها آلرژی داشته و حتی بعضی از مواد آرایشی نیز که در انها از مواد ضدآفتاب استفاده شده  نیز هست.  این آلرژی شاید ازخود ضد آفتاب نباشد ولی احتمالا به یکی از مواد تشکیل دهنده ی ضد آفتاب ها است.

2.

ضدآفتاب ها باعث می شوند که نور آفتاب به طور مستقیم به پوست نرسد.  اگر ما به طور طولانی و گسترده بخواهیم از ضد آفتاب ها استفاده کنیم، منجر به کاهش ویتامین D می شویم. این کار در دراز مدت منجر به بیماری های خاص پوستی می شود. پس حتی الامکان به صورت پیوسته و همیشه از ضدآفتاب ها نباید استفاده کرد. میتوانیم با قرار گرفتن متوسط دوبار در هفته و هر بار به مدت نزدیک نیم ساعت مقدار مورد نیاز ویتامین D  را از نور افتاب کسب کرد.

محدودیت های SPF در چند کشور مختلف  و کرم های ضد آفتاب و درصد spf آنها

این محدودیت ها در چند سال پیش ( تقریبا 10سال ) به وجود آمد. دلیل آن سردرگمی مصرف کننده ها در مورد مقدار واقعی و مدت زمان حمایت و پوشش دهی ارائه شد. در چندین کشور این برچسب ها استفاده میشود. اولین کشورها اتحادیه ی اروپا بود که برچسب ها می توانستند، تا SPF 50+ ( البته این عدد در اول 30 بود که بعدها به 50 تغییر پیدا کرد ) زده شوند. در استرالیا در سال 2012 اداره کالاهای درمانی این عدد را به SPF 50++ افزایش داد.

ایالات متحده به خاطر جلوگیری از ادعا های غیر اصولی این عدد را در پیش نویس قوانین 2007 و 2011 در سازمان غذا و دارو ( FDA ) به حداکثر SPF 50 محدود کرد. البته از سال 2017 به بعد این قانون دوباره تصویب نشد. زیرا شواهدی مبنی بر دوزهای بالاتر محافظت معنی دار تری را برای محدود کردن SPF  بیش از 50 پیشنهاد دادند. ترکیبات ضد آفتاب ها در برابر UVA و UVB اثر متفاوتی دارند. بیشتر بدانید.

کرم های ضدآفتاب SUNBLOCK 

این مدل ضدآفتاب ها به ضدآفتاب های مات اشاره می کند، که برای جلوگیری از اشعه های UVA و UVB  بهتر و موثرتر است.  در برابر شست و شو مقاومت می کند. زیرا دارای روغن حامل سنگین می باشد. ومانند ضدآفتاب های دیگر از دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی که از مواد معدنی هستند، دراین نوع از ضدآفتاب ها استفاده می شوند.
استفاده از کلمه ی SUNBLOCK در کنار ضدآفتاب ها باید به صورت مترادف باشد. زیرا سازمان غذا و داروی امریکا استفاده از این کلمه را به صورت جداگانه ممنوع کرد . محصولاتی که دارای چنین برچسبی باشند، میزان اثر بخشی بالا را نشان میدهند.

 

 

عناصر فعال در ضدآفتاب ها و کرم های ضد آفتاب و درصد spf آنها

علاوه بر مرطوب کننده ها وسایر مواد غیر فعال کرم های ضدآفتاب دارای مواد آلی و یا معدنی فعال هستند که در زیر به آنها اشاره میکنیم :

  1. ترکیبات شیمیایی آلی که نور UV یا ماوراء بنفش را جذب می کند.
  2.  دی اکسید تیتانیوم واکسید روی ویا ترکیبی از هر دو ذراتی معدنی هستند ، که باعث جذب و یا پراکندگی و منعکس کردن نور و اشعه ی ماوراء بنفش می شوند.
  3. یک سری از ذرات آلی دیگری هستند، که مقدار زیادی از نور ماوراءبنفش را  جذب می کنند. حاوی کروموفورهای متعددی نیز هستند که بخشی  از نور را  منعکس و پراکنده می کنند. یکی از آن نمونه ها Tinosorb M است، که در عمل جذبی به میزان 90 درصد و پراکندگی به میزان 10 درصد دارند.

نکته ی مهم  در باره ی کرم های ضد آفتاب و درصد spf آنها

  • در ضد آفتاب ها ترکیبات اصلی فعالی وجود دارند، که معمولا به آنها مولکول های معطر با گروه های کربونیل می گویند.  ساختار این مولوکول  اشعه پرانرژی ماوراء بنفش را جذب میکند و انرژی را به عنوان پرتوهای شکسته  آزاد کند و از این طریق مانع اسیب رساندن اشعه ماوراء بنفش به پوست گردد.
  • از سال 2016 به بعد اکسید روی به عنوان فیلتر UV در اتحادیه ی اروپا به تصویب رسید.
  • برای اولین بار حساب کردن عدد SPF در سال 1978  و با زدن برچسب ها و استانداردهای خاص برای ضدآفتاب ها در ایالات متحده متحول و تغییر یافتند. این تغییرات در سال  2011 که شامل مجموعه ای از قوانین بودند.

 

این قوانین صرفا برای کمک به مصرف کنندگان در شناخت محصولات و انتخاب بهترین محصول در جهت حفاظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست و سرطان پوست می باشد که در زیر به آنها می پردازیم :

  1.  اگر آنها را در طبقه بندی طیف گسترده قرار دهیم، باید در برابر UVA و UVB قدرت حفاظت را داشته  و آنها را مورد آزمایش های خاص قرار دهند.
  2.  باید توجه کنید که روی برچسب ها نباید ادعایی در خصوص ضد عرق بودن و ضدآب بودن محصولات موجود باشد. یا از عباراتی مانند محافظت های فوری و یا محافظت بیش از 2 ساعت. مگر اینکه این نوشته ها در FDA به صورت خاص تصویب شده و ممنوع نباشد.
  3. اگر در برچسب ها ادعای از لحاظ مقاومت در برابر آب آمد باید در برچسب جلو مشخص باشد. همچنین مدت زمان موثر بودن ضد آفتاب بر اساس آزمایشات استاندارد  مشخص باشد .
  4.  در برچسب های ضد آفتاب ها باید اطلاعات کامل از مواد تشکیل دهنده در ضد آفتاب ها مشخص شود.

 

در اوایل سال 2019 سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا مقررات را در مورد ضد آفتاب ها سخت گیرانه کرد و شرایط زیر را برای محافظت در برابر آفتاب و ایمنی عمومی ارائه کرد:(کرم های ضد آفتاب و درصد spf آنها)

  1. هرگاه SPF ضد آفتاب بیشتر از 15باشد، باید آن را جزو طیف گسترده حساب کرد.
  2. عدد SPF برای ضد آفتاب ها نباید بیشتر از عدد 60 در نظر گرفته شود.

ضد آفتاب ها چه تاثیری روی محیط زیست دارند 

  1.  بعضی از ضد آفتاب های ضد آب با تابش نور ماوراء بنفش در زیر آب می توانند، باعث افزایش پر اکسید هیدروژن شوند. این افزایش باعث آسیب رساندن به فیتوپلانگتون می شود.
  2. کارشناسان محیط زیست سفیدی ( اکسی بنزن ) ضد آفتاب ها را به سفیدی مرجان ها پیوند می دهند . این سفیدی را برخی دیگر ناشی از آزمایشات کشت سلولی و خطاهای روش شناختی می دانند.
  3. یکی از اولین کشورهایی که کرم های ضدآفتابی را که حاوی اکسی بنزن و اکتینوکسات و برخی عناصر مضر دیگر را ممنوع اعلام کرد در سال 2018 کشور اقیانوس های آرام پالائو بود.

توصیه ی نیووافتی در ارتباط با کرم های ضد آفتاب و درصد spf آنها

ضدآفتاب های جدیدی در بازار عرضه شدند که بی رنگ نبوده و باتوجه به پوست افراد رنگ های متفاوتی دارند و به ضد آفتاب های رنگی معروف می باشند. باید به این نکته توجه کرد که ضد آفتاب ها چه بی رنگ باشند و چه رنگی، باید حتما زیر آرایش اصلی قرار گیرند تا تاثیر کمتری در اصل آرایش بر جای گذارند. از همراهی شما با سایت نیووافت متشکریم.

 

 

دسته‌بندی آرایشی و بهداشتی
اشتراک گذاری
مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الان حرف بزنیم ؟
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت