دوستان برای نهایی کردن خرید از طریق تماس و یا واتس آپ با ما در ارتباط باشید. بی نهایت سپاسگذاریم. خانگی : 09126040486 ـ آرایشی : 09182383080

تلویزیون های فور کی ( 4k )

بازدید: 758 بازدید
تلویزیون های فور کی ( 4k )

تلویزیون های فور کی ( 4k )

در این مقاله نیووافت همه ی سعی خود را میکند، که شما همه ی آن چیزی را که در مورد تلویزیون های فور کی ( 4k ) یا همان تکنولوژی صفحه نمایش 4k می خواهید بدانید آشنا کند. همیشه نیووافت در مقاله های خود سعی میکند، که محیطی آرام را با عکس های مربوط به متن و همچنین کلماتی ساده و عامیانه برای مطالعه ی شما عزیزان فراهم کند تا از خستگی شما هنگام مطالعه جلوگیری کند. امیدوارم این مقاله هم مانند سایره مقاله های دیگر در سایت نیووافت مورد توجه شما عزیزان واقع شود.

توضیحات کلی

برای خیلی از شما پیش می آید که هنگام خرید تلویزیون به عبارت 4k برخورد کردید و یا از فروشنده چند یار این کلمه را شنیدید. ولی شما می خواهید، در مورد تلویزیون های فور کی یا همان تکنولوژی 4k بیشتر از یک کلمه بدانید. اطلاعاتی مناسب در مورد آن بدست بیاورید، تا بتوانید خرید خود را با خیال راحت انجام دهید.

تکنولوژی فور کی:

در کل تکنولوژی فور کی پدیده ای جدید می باشد، که در چند سال اخیر توسط شرکت های بزرگ فیلم برداری و شرکت های سازنده ی تلویزیون های حرفه ای و شرکت های دوربین سازی و موبایل به آن توجه میشود. توسط این تکنولوژی تعداد پیکسل های نوری یا همان پیکسل های وضوح تصاویر در صفحه نمایش ها چندین برابر میشود. با چهار برابر کردن پیکسل های تلویزیون های full HD به کیفیت تصاویر 4K می رسیم.

پس همین جا به یک نتیجه گیری ساده در مورد تکنولوژی 4K در صفحه نمایش ها می رسیم.  آن هم  وضوح و مشاهده ی تصاویر با کیفیت بالاتر می باشد. اگرچه تلویزیون 4K از بهترین های موجود حال حاضر می باشد، باید بگوییم که با وجود داشتن این فن آوری در تلویزیون فن آوری جدیدی نمی باشد. در تلویزیون ها تکنولوژی 4K استاندارد می باشد، با این وجود در یک سری از تلویزیون های جدید سامسونگ از تکنولوژی 8K استفاده میشود. این را نیز بدانید، اگر بخواهید دنبال مجموعه ای معمولی از کیفیت های HD بگردید کاری دشوار می باشد. اما برای داشتن اطلاعات بیشتر ما شما را به خواندن ادامه ی مطالب، در این مقاله دعوت می کنیم.

نام 4K از کجا می آید؟

به دلیل اینکه عرض تصاویر در صفحه نمایش 4K دارای حدود 4000 پیکسل می باشند. در این صنعت بعد از ارتفاع ( عرض ) تصاویر را با وضوح 1080 نام میگذارند. شما شاید این صنعت را با عنوان دیگری از جمله 2160P نیز بشنوید. بله همان طور که ما هم می دانیم و شما هم باید بدانید دنیای آینده دنیای گیج کننده ای می باشد. پس شما با ما به آینده سفر می کنید.

منظور از وضوح 4K ( فورکی ) چیست؟

قبل از هر چیزی باید بگوییم که، معنی یا تعریف کلی 4K یعنی 4K Ultra HD یا همان تصویر بسیار عالی و یا یک تصویر واضح تر می باشد. که با نام مختصر 4K شناخته شد. برای رسیدن به همچین وضوح تصویری به تعداد پیکس ل های ( 8.294.400 ) روی یک صفحه نمایش نیاز می باشد. تکنولوژی فورکی وضوح چشمگیر تصویر را توصیف می کند و تعداد پیکسل ها در آن چهار برابر تلویزیون های گذشته می باشد. در اینجا نیووافت سعی بر آن دارد که بتواند واقعیت های واضح را از واقعیت های سخت و غیر ملموس  جدا کند.

2160*3840 پیکسل:

وضوح 4K که بیشتر تلویزیون ها آن را به صورت 2160*3840 پیکسل یا 2160P تعریف می کنند. برای درک بهتر از این تعریف باید بگوییم که یک تصویر کامل 1080P با وضوح 1082*1920 است که صفحه نمایش 4K حدود 8 ملیون پیکسل است. پس صفحه نمایش 4K چهار برابر چیزی می باشد، که تلویزیون های HD با 1080P به شما نشان می دهند. بیاید تلویزیون خود را به صورت ردیف ها و ستون هایی در نظر بگیریم. یک تصویر کامل HD از 1080P با 1080 ردیف و 1920 ستون تشکیل می شود که این حجم از ردیف و ستون ها که یک تصویر HD را تشکیل می دهند یک چهارم یک تصویر 4K می باشد.

Full HD ( Full High Definition ):

در واقع باید گفت که 4K  جانشینی طبیعی از Full HD ( Full High Definition ) و دارای چهار برابر پیکسل در صفحه می باشد، که همین باعث نشان دادن جزئیات بسیار بیشتری از تصویر برای لذت بردن هر چه بیشتر بینندگان می شود می شود. در اینجا باید این نکته را یادآوری کنیم که همه ی تصاویر گرفته شده یا فیلم برداری شده وضوح و کیفیت 4k را ندارند. این بدان معنا می باشد ، که سازندگان تلویزیون باید به فکر تصاویر و فیلم هایی با این وضوح نیز باشند تا بتوانند صفحه نمایش هایی با تراکم پیکسلی تلویزیون خود پیدا کنند.

پس گاهی ممکن است که نتایج در این تصاویر مطلوب نباشد. با همه ی این ها باید بدانیم که 4k آبدیت جدیدی از تلویزیون HD می باشد. پس برای انتخاب در هنگام خرید باید شما به این قابلیت تلویزیون توجه قابل ملاحظه ای کرد. البته امکان دارد فقط قابلیت 4K نباشد، که شما را برای خرید تلویزیون وسوسه کند. بلکه فن آوری های جدید و جالب از جمله پنل های Quantum Dot، High Dynamic Range ( HDR ) و OLED باشد، که در نهایت باعث خرید جدید شما می شود.

فاصله ی بیننده تا صفحه نمایش های 4K

شما اگر در همان فاصله ای که صفحه نمایش HD را نگاه می کنید برای دیدن صفحه نمایش 4K نشسته باشید باید بدانید که جزئیات بیشتری را نمی توانید نظاره گر باشید یا بهتر است بگوییم از کیفیت و وضوح آن نمی توانید لذت ببرید برای لذت بردن از کیفیت 4K باید فاصله ی شبکیه ی چشم خود را تنظیم کنید.

تفاوت بین 4K و  Ultra HD

از نظر فنی مشتقی از استانداردهای سینمای دیجیتال 4K را Ultra High Definition می گویند وقتی تصویر با وضوح 4096*2160 4k نشان داده می شود فرمت جدید برای مصرف کننده Ultra HD دارای وضوح کمی پایین تر از 3840*2160 می باشد. پس همین باعث می شود که برخی از مارکها به جای استفاده از 4K بر روی کارتن ها از Ultra HD یا UHD استفاده کرده اند.

به دلایل زیر باید 4K Ultra HD را مورد توجه قرار دارد:

باید گفت دلایل زیادی وجود دارد که 4K باعث می شود شما هنگام خرید تلویزیون مجدد به آن توجه کنید. در اینجا مهمترین آنها را مورد توجه قرار می دهیم. عکاسانی که کارهای خود را در تلویزیون های HD نگاه می کردند الان با نگاه کردن عکس ها در تلویزیون های 2160P می توانند جزئیات بیشتری از عکس ها را به نمایش بگذارند و جزئیات آنها را بهتر ببینند.
صفحه نمایش 4K تفاوت های ظریف و بیشترین جزئیات را به ما نشان می دهد و این تفاوت ها می تواند حیرت انگیز باشد. در اینجا لازم است بگوییم که تصاویر در تلویزیون فور کی از تلویزیون های 3D یا همان سه بعدی نیز بهتر و ساده تر می باشد.

در تلویزیون های 4K به دلیل تراکم بالای پیکسلی هنگام نشستن لازم نیست که فاصله ای برای نظاره کردن و دیدن مانند تلویزیون HD را داشته باشید. بدون اینکه ساختار شبکه ای از تصاویر به خود دیده شود شما می توانید تصاویر را با وضوح کامل از نزدیک ببینید. پس شما با صفحه ای بزرگتر و فاصله ای نزدیکتر و وضوح کامل تر در تلویزیون های 4K همراه هستید.

منظور از Ultra HD Premium چیست؟

گروهی از شرکت ها برای نسل های بعدی اهدافی را می گذارند، تا توسط آن بتوانند اعلام کنند که چه فناوری هایی را می توانند در هنگام تولید بکار بگیرند. این اهداف توسط اتحادیه ی UHD اعلام می شود.

این اتحادیه ( UHD ) از 35 شرکت از جمله تولیدکنندگان تلویزیون مانند سامسونگ، ال جی، پاناسونیک، توشیبا، سونی شارپ و شرکت های صوتی مانند دالبی و کمپانی های تولید فیلم مانند نتفلیکس و فکس قرن بیستم می باشد.

پس اگر همه ی شرکت ها به این نتیجه برسند که UHD باید در تلویزین های آنها باشد، آنگاه عضو نمونه اتحاد ( دیزنی ) می تواند فیلمی را بسازد که نتفلیکس بتواند آن را از طریق تلویزیون سامسونگ پخش کند و همین تصویر نهایی خواهد بود. نتیجه ی این اتحاد در سال 2016 مشخصات UHD Premium بود که در CES 2016 اعلام شد.
مشخصات UHD Premium دارای لیستی از ویژگی ها می باشد، که باید در محصولاتی مانند تلویزیون و پخش کننده های Blu-ray جا داده شود. تا بتوانند از حداکثر سازگاری با سخت افزارهای دیگر و محتوای آنها اطمینان حاصل کرد.

برای رعایت مشخصات UHD Premium یک محصول باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • وضوح حداقلی با تعداد پیکسل 2160*3840
  •  میزان عمق رنگی باید برای 1.024 سایه از هر سه رنگ اصلی آبی، قرمز، سبز برخلاف 256 مجاز برای استاندارد 8 بیتی فعلی باید 10 بیت باشد.
  •   باید برای اهداف خاص HDR قادر به نمایش پیکسل ها در روشنایی و تاریکی باشد.

نکته فنی:

میزان نور در هر پیکسل برای مجموعه ی LED ها از 0.05 تا 1.000 “nits” می باشد.  این عدد برای مجموعه های OLED برابر 0.0005 تا 540 “nits” است.
بر اساس استاندارد های بالا باید در هنگام نشان دادن تاریکی در صفحه نمایش تاریک و سیاه باشد و به هنگام نشان دادن روشنای و سفیدی واقعا باید سفید و روشن را نمایش دهد.

نکته :

سامسونگ و پاناسونیک در حال حاضر پرچم دار پزیرش این اصطلاحات و استانداردهای جدید می باشد. همچنین  دارای UHD Premium بر روی تلویزیون های خود می باشند. شرکت سونی می خواهد، مسیر پریشان خود را ادامه دهد. او تصمیم را بر این دارد، که از همان برچسب داخلی 4K HDR محافظت کند. تلویزیون های فیلیپس از هیچ کدام از قوانین استفاده نمی کنند.

منظور از تلویزیون های 4K OLED چیست؟

فناوری OLED یعنی نشان دادن رنگ ها در صفحه نمایش عمیق و عمیق تر باشد. رنگ مشکی را سیاه تر و رنگ سفید را روشن تر نشان می دهد. در این فناوری از دیودهای ساطع کننده نور ارگانیک استفاده میشود. این فناوری بشدت خیره کننده می باشد و رنگ ها را با جنب و جوش بیشتر و زرق و برق فوق العاده ای نشان می دهد. تولید صفحه نمایش های بزرگ با این صنعت مقرون به صرفه نمی باشد.

شرکت ال جی پرچمدار این فناوری است و از فناوری OLED در تلویزیون های دارای صفحه نمایش 4K استفادهمیکند. این تلویزیون ها هر سال در حال پیشرفت می باشند و شرکت ال جی قول داده که این مدل از تلویزیون ها را مقرون به صرفه کند، تا سطح جیب متوسط جامعه نیز بتوانند از آن استفاده کنند. صفحه نمایش های 4K OLED طول عمر کمتری نسبت به صفحه نمایش های LED دارند. بیشتر بدانید.

رابطه ی بین Netflix و 4K

خب اگر هزینه ی آن را پرداخت کنید، باید بگویم نتفلیکس 4K را در برنامه های خود گنجاند و بیننده ها از آن می توانند استفاده کنند. برنامه ی نتفلیکس، برای قسمت های 4K در برنامه های خود قیمت ها را تنظیم میکند. هرچند محتواهای 4K در آن کم می باشد، ولی هر روز در حال افزایش می باشد. فیلم ها و نمایش های 4K، در لایه ای به نام Premium در دسترس می باشند.
علاوه بر نتفلیکس آمازون نیز برای برخی از نمایش های خود امتیاز بالاتر و شفاف تری را بکار گرفته ،که در Ultra HD وارد بازی با جریان 4K UHD می شود. شما بجز این موارد می توانید، مطالب 4K را در دیزنی پلاس، هولو، تلویزیون راکوتن و سایر پخش تلویزیون مانند آنها پیدا کنید.

تفاوت میان 4K و 4K HDR:(تلویزیون های فور کی ( 4k ))

منظور از HDR محدوده دینامیکی بالا می باشد. با HDR اساسا تفاوت بین روشنی و قسمت های کورکورانه و همچنین، سبکترین و تاریکترین قسمت های یک تصویر را می توان نشان داد. پس  تصاویر با HDR عمق بیشتری از رنگ و تصاویر را نشان می دهند.  تصاویر دارای جزئیات بیشتر است. می توان از فاصله ی نزدیک تری به صفحه نمایش نگاه کرد.

اولین شرکتی که محتوای HDR را به نمایش گذاشت Netflix بود. این شرکت اولین ویدئوی HDR را در سال 2015 منتشر کرد. بعد از آن Amazon Prime Video بود که محتواهایی با دامنه ی پویایی بالا را ارائه کرد. البته ه HDR در استانداردهای جدید Ultra HD Blu-ray گنجانده شده است.

چرا فیلم ها و برنامه های تلویزیونی همگی نمی توانند محتوای 4k را تولید کنند؟

جواب این سوال ساده می باشد.  باید بگویم که چون هر فریم 4k برابری می کند با چهار برابر اطلاعات HD پس محتوای تولید شده، از 4K از نظر اندازه پرونده خام آن 4 برابر حجیم تر از محتوای معمولی HD است. پس برای بدست آوردن محتوای 4K برای پخش در تلویزیون باید اقداماتی را انجام داد، تا این کار شدنی باشد. در کشورهایی مانند انگلیس Sky برنامه ی پخش ورزشی را در 4K آغاز کرد و BT نیز از فناوری IPTV برای 4K استفاده می کند.

به جز مطلب بالا ما باید اینترنت و پهنای باند که یک مسئله ی قطعی است، را مد نظر بگیریم. در اینترنت پهنای باند تحت تأثیر ترافیک Netflix می باشد.  همین باعث می شود، ISP ها بخواهند، به پول بیشتری دست پیدا کنند . بیشتر این جریان ها در سطح SD و HD است. اگر امکان پخش محتوای 4K برای همه ی کشورها نیز وجود داشت. حتی اگر این را هم در نظر بگیریم که همه ی تکنولوژی ها به 4K گرایش دارند، اما برای اینترنت هنوز گزینه ی مناسبی نمی باشد.

نکته :(تلویزیون های فور کی ( 4k ))

حتی اگر اینترنت خوبی را دارا باشیم پخش محتوای 4K به یک اتصال اینترنتی 25 مگابایت در ثانیه یا حتی سریعتر نیاز دارد، تا بتواند اطلاعات و مطالب را در پایین ترین سطح انتقال دهد. هر چند سرعت اینترنت 25 مگابایت ،خیلی بالاتر از اینترنت متوسط سطح کل کشورهای جهان می باشد.

تکنولوژی 4K و بازی های کامپیوتری ( Gaming ):

قبل از کنسول های بازی ما می دیدیم که در رایانه ها از بازی های 4K استفاده شد. اما با پدیدار شدن کنسول ها نسخه های پیشرفته ی این کنسول ها بوجود آمدند و بازی های سونی و مایکروسافت به رقابت هم درآمدند. در سونی بازی PS4 Pro با کیفیت خیلی بالایی، به میدان آمد و از فرم پیشرفته ی افزایش کیفیت تصویر برای تصویر برداری 4k استفاده کرد.

ولی از همان ابتدا مایکروسافت دقیق انگشت خود را در آب 4K با همان کنسول upscaling Xbox One S فرو کرد و با انتشار محصول جدید خود یعنی Xbox One X به طور کلی جدی گرفته شد. پس باید بدانیم، در آینده و در نسل های بعدی Xbox Series X و PS5 از بازی های با کیفیت 4K استفاده می گردد. برخی از این بازی ها عبارتند از ، Spider-Man و Marvel’s Spider-Man و Red Dead Redemption 2 .

کابل ها در تلویزیون های فور کی ( 4k )

به احتمال زیاد در حال حاضر شما از یک سری کابل استاندارد در خونه استفاده می کنید، که دوتا از آنها که یکی کابل HDMI و دیگری DisplayPort می باشد.ه توسط آن می توان کامپیوتر را به یک مانیتور Ultra HD متصل کرد.

خود کابل های HDMI به چهار نوع در بازار موجود می باشند :

1- سرعت بالا با اترنت

2- سرعت یالا بدون اترنت

3- سرعت استاندارد با اترنت

4- سرعت استاندارد بدون اترنت.

فقط دو مدل از این چهار مدل می توانند، در تلویزیون های 4K تصاویر را از طریق وسیله ی مورد نظر به صفحه نمایش برسانند. زیرا کابلهای استاندارد فقط قادر به انتقال 1080i می باشند و در تلویزیون های 4k که بیشتر از 1080i می باشند، نمی توانند از آن استفاده کنند. کابل های پر سرعت می توانند، هر کاری را بالاتر از 1080i انجام داده و مورد استفاده در بیشتر موارد هستند.
سرعت انتقال و اتصال در کابل ها به نوع اتصال بستگی دارد.

اتصالات در HDMI 1.4 از رزولوشن 2160*3820 با سرعت 30 فریم در ثانیه پشتیبانی می کنند. ولی با ارتقاء کابل HDMI به HDMI 2.0 می تواند ویدئو را با وضوح Ultra HD با سرعت 60 فریم در ثانیه تولید کند وکابل های HDMI 2.0a قادر به HDR است. آخرین مشخصات کابل های HDMI می رسد به کابل HDMI 2.1 با 4K در 120fps یا 8k با سرعت 60 فریم در ثانیه و بیشتر است.

نکته فنی(تلویزیون های فور کی ( 4k ))

 
اگر کابل HDMI شما قادر به تحمل 1080P به بالا باشد ،پس این استاندارد برای چندسال و در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می گیرد . باید قادر به انجام انتقال 4K نیز باشد و نیاز به خرید کابل های گران قیمت نمی باشد.
نوع دیگر کابل های استاندارد که می توانید از آن استفاده کنید، کابل های DisplayPort می باشد. این کابل ها که با نام DisplayPort شناخته می شوند، می توانند سیگنال های صوتی و تصویری 4K را از اکثر کارت های گرافیکی سطح بالا به مانیتورها بدون هیچ گونه تاخیری انجام دهند.

آیا وقت آن رسیده است که مجموعه ی 4K بخرم یا باید منتظر بمانم:

ما در اینجا مقرون به صرفه ترین راه حل را برای شما عزیزان در نظر می گیریم. زیرا برای 80 درصد مردم جامعه و شاید هم بیشتر یکی از مهمترین دلایل خرید یک کالا مقرون به صرفه بودن آن کالا می باشد. اگر تلویزیون های سایز پایین را می خواهید خریداری کنید ،حتما لازم نمی باشد که شما تلویزیونی را با کیفیت 4K خریداری نمایید. زیرا کیفیت تصاویر در تلویزیون های 4K در سایز های پایین فرقی با وضوح تصاویر در تلویزیون های Full HD ندارند.  این تفاوت برای شما عزیزان زمانی مشهود می گردد، که شما از تلویزیون های سایز “49  به بالا استفاده کنید. البته یک سری از تولید کنندگان مانند پاناسونیک از فناوری های جدید در تلویزیون های سایز کوچک خود استفاده کردند. پس همیشه نباید فکر کنید، که سایزهای کوچک طبیعتا ارزان قیمت نیز هستند.

توصیه ی نیووافتی(تلویزیون های فور کی ( 4k ))

ما در این مقاله همه ی سعی خود را برآن داشته ایم که بتوانیم تمامی اطلاعات مفید را در مورد تلویزیون های 4K در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از تعریف و نام این صنعت گرفته تا نحوه ی بکار گیری آن توسط شرکت های بزرگی مانند ال جی و سامسونگ و توشیبا و هایسنس و … . همچنین نحوه ای اتصال این صفحه نمایش ها به کنسول های بازی و سینما های خانگی و … . شما با مطالعه ی کامل این متن می توانید یک انتخاب درست را داشته باشید و همچنین از لینک های ارائه شده به دیگر مقالات ما نیز می توانید استفاده کنید. ما در اینجا به تفاوت یک سری از تکنولوژی ها با تکنولوژی 4K نیز پرداخته ایم ( مانند : HDR با 4K ).

 

 

دسته‌بندی تلویزیون ها
اشتراک گذاری
مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الان حرف بزنیم ؟
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت