دوستان برای نهایی کردن خرید از طریق تماس و یا واتس آپ با ما در ارتباط باشید. بی نهایت سپاسگذاریم. خانگی : 09126040486 ـ آرایشی : 09182383080

همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها

بازدید: 785 بازدید
همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها

همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها

در این مقالههمه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها بررسی میشود.

 

تاریخچه:

این وسیله جزو بهترین اختراعات بشر است و همانند همه ی لوازم برقی دیگر با پیشررفت تکنولوژی پیشرفت چشمگیری داشت. همه ی ما در روزها و فصل های گرم و مرطوب سال دوست داریم، در خانه یا محل کارمان هوای مطبوع و خنکی تجربه کنیم. سیستم های خنک کننده مرکزی که قبلا ها موجود بوده، وسیله ای گران و پرهزینه می باشد و کولر های پنجره ای آبی نیز دارای سر و صدا بوده و از آرامش ما موقع استراحت کم می کند.

برای رفع این مشکل کولر های گازی یا همان اسپلیت ها گزینه ی مناسبی می باشد، که بدون سر و صدا بوده و حتی هزینه خرید آن اصلا گران نمی باشد و حتی برای وارد کردن هوای مطبوع و خنک بهترین گزینه ی ممکن می باشد. بیشتر بدانید.

تعریف سیستم تهویه مطبوع اسپلیت چیست؟(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

سیستم تهویه ی مطبوع خود دارای دو واحد مجزا می باشد، که یک واحد آن در داخل فضای مورد نظر که میخواهید، خنک و مطبوع شود نصب و واحد دیگر در فضای بیرونی و خارج از فضای داخلی نصب می گردد. در واحد خارجی که در بیرون نصب است، به طور کلی کمپرسور، کویل کندانسور و کویل انبساطی یا لوله های مویرگی و باریک قرار دارد و در واحد داخلی کویل خنک کننده و یک دمنده بلند و یک فیلتر هوا وجود دارد.

واحد های سنتی به نام A/C وجود دارند ولی چه فرقی بین اسپلیت و این واحد ها وجود دارند ؟

  • نصب کولر گازی ها و اسپلیت ها نیازی به مجرای کاری خاصی ندارد.
  • در اسپلیت ها واحد های خارجی و داخلی توسط یک سری از سیم ها و لوله ها به همدیگر وصل می شوند. پس هم برای محیط زیست و هم از لحاظ هزینه بسیار به صرفه تر می باشند.
  • مجرای مورد نیاز در واحد های A/C و قدیمی میزان هزینه های مصرف انرژی را نیز افزایش می دهد و دلیل این اتفاق میزان تبادل گرما، در واحد های مرکزی A/C در سیستم مجاری هوا می باشد که انرژی زیادی از دست می دهند.
  • در سیستم های A/C بدون شبکه ای از مجاری در سیستم تهویه ی مطبوع تقسیم شده، برای گرما یا اتلاف انرژی فرصت کمی وجود دارد.

از مزایای سیستم های تهویه مطبوع یا اسپلیت ها به صورت تقسیم شده یعنی دو واحد 

این سیستم نسبت به سیستم های سنتی A/C مزایای بیشتری دارد، که در زیر به آن اشاره می کنیم.

  •     عملکرد ارام:

عملکرد ارام و تقریبا بدون صدا و سایلنت سیستم تهویه ی مطبوع ( اسپلیت ) تقسیم میشود.

  • سر و صدا(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

واحدی که وظیفه ی خنک کنندگی موتورو کندانسور یعنی فن آن و دارای سر و صدا است ،را در فضای بیرون نصب می کنند. که همین مزیت باعث برتری این مدل نسبت به مدل پنجره ای نیز می باشد.

  • تهویه

یکی دیگر از مزایای سیستم تهویه هوای مطبوع یا همان اسپلیت این است ،که می توانیم با استفاده از یک واحد بیرونی بیش از یک واحد داخلی به آن متصل کنیم، تا در چندین اتاق هوای سرد ومطبوع تجربه کنیم و یا بتوانیم در یک محیط بزرگتر درجه حرارت و خنک کنندگی را حفظ کنیم.

این روش، روشی به صرفه برای خنک کردن فضاهای داخلی شما می باشد، هر چند شاید در اول این روش از لحاظ خرید و همچنان نصب آن که نیاز به نصاب حرفه ای دارد به صرفه نباشد . اما در اخر با توجه به مصرف بهینه ی انرژی آن و همچنان ماندگاری این سیستم نسبت به مدل های دیگر باعث می شو،د انتخابی با ارزش باشد.

تا اینجای مقاله توضیحات کلی در مورد مدل های قدیمی و تفاوت آن با مدل های امروزی حرف زدیم. اما از اینجا به بعد از حالت معمولی به حالت تخصصی در مورد کولرگازی ها، اجزای آن و چگونگی بهره برداری و نگهداری صحیح را خدمت دوستان و همراهان عزیز نیووافت توضیح می دهیم.

کولرگازی چیست:(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

 
همان طور که از نامش پیداست وسیله ای است ،که با گاز مخصوص کار می کند که این گاز توسط دستگاه کولر گازی از حالت گازی خود خارج شده و به حالت مایع در می آید.  بلعکس قادر است حالت مایع را به حالت گازی در آورد. و از این فرایند برای خنک کردن و یا در بعضی از مدل های آن برای گرما دهی استفاده می کنند.

در شکل زیر اجزای واحد داخلی یا فضای داخلی با جزئیات مشخص است:

 

موتور داخل پنل و محرک کندانسور و کمپروسور در قسمت زیر مشخص است:

 

طرز کار و روند کلی کولر گازی ها در کلیه ی مدل ها به صورت زیر می باشد:

 
گاز خاصی که در داخل کمپرسور وجود دارد، این گاز توسط خود کمپرسور فشرده می شود و اینگاز فشرده شده با فشاری زیاد به سمت کندانسور که مسئول خنک کنندگی را دارد، میرود گاز در قسمت کندانسور خنک می شود و گرمای خود را ازدست می دهد و به مایع تبدیل می شود.

گاز مایع شده از طریق لوله ها به سمت یونیت و یا همان پنل داخلی می رود در داخل لوله ها مایع به حالتی بین گاز و مایع در می آید و فشارش کم می شود.  همین حالت را تا رسیدن به یونیت داخلی حفظ می کند و تحت تاثیر دمای محیط سرمای خود را توسط پرتاب کننده های موجود در پنل به بیرون هدایت می کند و دمای محیط را کاهش داده و مطبوع و خنک می کند. این فرایند تا فاسد شدن گاز ادامه پیدا می کند. با تمام شدن و یا فاسد شدن گاز باید گاز کولر گازی دوباره شارژ شود.

در دو شکل طراحی شده در زیر نحوه ی کار کردن کولر ها مشخص است :

 

اجزای تشکیل دهنده ی کولر گازی 

کولرگازی ها با توجه به انواع و مدل های آن از قطعات مختلفی تشکیل می شوند، که در زیر به ترتیب به آنها اشاره می کنیم :

  •  کمپرسور کولر گازی :(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

از کمپرسور هم برای فشرده سازی مایعات و هم فشرده سازی هوا استفاده می شود، در کولر گازی برای فشرده سازی مایع داخل کولر از آن استفاده می شود و با استفاده از نیروی مکانیکی متراکم کردن را آغاز می کند، این عمل با افزایش دما همراه است.

  •  فن خنک کننده کولر گازی :

به پروانه ای که بر روی موتور قرار گرفته و جزو واحد بیرونی می باشد و در زمانی که کولرگازی روی حالت سرما قرار دارد. گرمای داخل موتور را با مکش هوای بیرون خنک می کند.

  •  کندانسور یا خنک کننده اسپیلت :(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

این وسیله وظیفه ی خنک کردن کولر گازی زمانی که درجه حرارت بیرون و رطوبت زیاد باشد را دارد، تا بتواند حد تعادلی بین درجه تنطیم شده و دمای هوای محیط برقرار کند تا باعث کمترین فشار را در دستگاه شود. همچنین باید رطوبت بیرون را گرفته و ان را به مایع تبدیل کند و انرا خنک کند، تا بتواند به کارکرد و بازدهی دستگاه کمک کند.

انواع کولر گازی ها با توجه به عملکرد آنها در محیطی که از آن استفاده می شود: 

  •  کولر گازی اسپلیت یا دو واحده :

این نوع کولرگازی ها همان طور که در بالا نیز به آنها اشاره کردیم از دو قسمت مجزا یا بهتر بگیم، از دو واحد جدا از هم تشکیل میشود. به یونیت خارجی آن که از سه قسمت اصلی فن و کمپرسور و کندانسور تشکیل شده، واحد بیرونی وبه یونیت داخلی آن که در داخل نصب می شود واحد داخلی می گویند.

این دو واحد داخلی و خارجی به وسیله ی لوله های مسی یا آومنیومی به همدیگر وصل می شوند و ارتباط پیدا می کنند، که این لوله ها خود به دو لوله باریک و ضخیم تقسیم می شوند از طریق لوله ی باریک گاز سرد شده از واحد بیرونی به واحد داخلی انتقال پیدا می کند و از طریق لوله ضخیم گاز گرم به واحد بیرونی انتقال می یابد تا عمل خنک کنندگی رو آن انجام شود و دوباره در چرخه قرار گیرد.

نکته مهم(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها) 

خود کولرگازی های اسپلیت به دو صورت معمولی و اینورتر تقسیم می شود، که در مدل های اینورتر میزان مصرف انرژی 60 درصد پایین تر از مدل های معمولی می باشد و همین مدل به دلیل  ویژگی هایی که در مصرف پایین انرژی دارد بسیار پرطرفدار می باشد. البته ناگفته نماند قیمت مدل های اینورتر تقریبا 30 درصد گرونتر از مدل های معمولی می باشد. پس بیشتر برای منازل و اداراتکاربرد دارد.

  •  کولرگازی های ایستاده یا دو تکه :

این مدل از کولرگازی ها نیز دو واحده هستند و از پنل های بیرونی و درونی تشکیل می شود. موتور این مدل مانند مدل اسپلیت در فضای خارج نصب می شود.از این کولر گازی ها در فضا های وسیع و کارخانه ها و کارگاه ها و یا سالن مراسمات استفاده می شود. این مدل ازکولرگازی ها در سایزهای مختلفی تولید می شوند.

  •  کولرگازی های پرتابلی :(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

این کولر گازی ها به دلیل ساختار ساده صرفا برای فضا های کوچک تولید کرده اند . زیرا موتور و پنل داخلی ( اوپراتور ) این کولر گازی همه در یک محفظه جای گرفته اند. تنها حالت این کولرگازی پرتابلی گرمایشی می باشد.

  •  کولرگازی های پنجره ای :

این کولرگازی ها مانند کولر های گازی پرتابلی بوده با این تفاوت که این مدل هم حالت سرمایشی دار هم حالت گرمایشی و همانند مدل پرتابلی کندانسور و پنل داخلی آن در یک بخش قرار گرفته اند. از این مدل بیشتر در گذشته استفاده می کردند و الان استفاده از آن بسیار کم شده است.

  •  داکت ها و اسپلیت سقفی :(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

نوعی دیگر از کولرگازی ها است که در بانک ها و بیمارستان ها و فروشگاه های خیلی بزرگ قابل استفاده و به صرفه می باشد. و مانند مدل های معمولی قسمت دوم آن باید در بیرون از فضای بسته باشد. می توان چند تا از داکت ها را به یک موتور وصل کرد البته با توجه به سایز و اندازه کولرگازی ها این قسمت قابل اجرا می باشد.

BTU در کولرگازی به چه معنا می باشد ؟

واحد کار فیزیکی و معادل 1055 ژول می باشد و مخفف سه کلمه بریتانیایی British thermal unit  می باشد و اگر بخواهیم به صورت فرمولی بیان کنیم 1 BTU  میزان افزایش یک درجه فارانهایت برای 453 گرم آب است. پس برای محاسبات گرمایشی و سرمایشی واحد BTU قابل استفاده است. توان سیستم های خنک کننده و گرم کننده بر حسب BTU/H ( بی تی یو / ساعت ) بیان می شود. پس به عنوان مثال وقتی میگن یک کولر گازی 24000 می باشد یعنی توان سرمایشی این کولرگازیBTU  24000  می باشد.

چگونه بر اساس متراژ موجود بهترین کولر گازی را انتخاب کنیم؟(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

 
انتخاب کردن کولر گازی باتوجه به متراژ به موقعیت جغرافیای خانه، میزان نوردهی به داخل خانه وهمچنان تعداد و متراژ اتاق ها در خانه مسکونی و غیره بستگی دارد. اما ما می توانیم، به صورت تقریبی با ضرب کردن 400 بی تی یو در متراژ می توانید سایز کولر گازی مورد نظر خود را از نظر بی تی یوبیابید. البته ما در نیووافت قطعا مشاوران مخصوص خرید لوازم خانگی بزرگ را داریم و با راهنمایی های خود قطعا شما را راهنمایی می کنند و قطعا شما خرید اشتباهی انجام نخواهید داد.

 

کولرگازی های اینورتر

 
باید بدانیم در کولرگازی های قدیمی تر موتور کولرگازی ها به صورتی یکنواخت می چرخیدند و همین باعث خنک شدن خانه در یک دمای خاص می شد. در این مدل وقتی دمای کولر را روی حالت مشخصی می گذاشتند، کولر دمای فضای مورد نظر را تا سطح مشخص شده خنک می کرد و بعد از آن خاموش می شد و با تغییر دما ایجاد شدن در محیط کولر دوباره روشن و دمای اتاق را یکنواخت می کرد.

اینورتر و نحوه ی ارایه ی آن:(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

این خاموش و روشن شدن های پی درپی باعث کوتاه شدن عمر کولر و همچنان میزان بالا رفتن استهلاک و فرسایش موتور می شد و متاسفانه این تکرار خاموش و روشن شدن باعث افزایش مصرف انرژی و شوک وارد کردن به برق ساختمان می گردید. اما با پیشرفت تکنولوژی موتور های جدیدی برای کولرگازی ها به بازار عرضه گردیدند، که تا 60 درصد از مصرف برق و انرژی را کاهش میداد این موتور ها با نام اینورتر در بازار موجود شدند.

نحوه ی کار این موتورها به این صورت است، که وقتی کولر را برای دمای مشخصی تنظیم میکنیم. کولر به صورت اتوماتیک دما را به دمای مورد نظر می رساند و بدون اینکه موتور خاموش شود با کم کردن دور موتور خود باعث یکنواختی دما می شد و زمانی که دما به صورت پلکانی زیاد می شد، موتور به صورت پلکانی دما را کاهش می دهد و از شوک وارد کردن به برق ساختمان جلوگیری می کرد. پس خود کلمه ی اینورتر که یعنی معکوس کننده به همین خاطر انتخاب شده است و اگر بخواهیم وارد بحث الکترونیک بشیم، همان تبدیل برق DC ( مستقیم ) به برق AC ( غیر مستقیم ) را اینورتر ( INVERTER ) می گویند.

نکته 

قبل از تعریف انواع کمپرسور ها توضیحاتی کلی در مورد کندانسور و کمپرسور بدهیم. این دو قسمت اجزای اصلی واحد بیرونی را تشکیل می دهند، که کمپرسور وظیفش فشرده کردن گاز و متصل کردن مولکول های گاز به همدیگر هستند. وهمچنین کندانسور هم میله های مارپیچی هستند ،که گرمای گاز تبدیل شده به مایع را گرفته و به مایع خنک تر تبدیل می کند.

 

انواع کمپرسورهای کولرگازی (همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

1.    کمپروسورهای پیستونی :

از اولین کمپروسورهای بکار برده شده در کولرگازی ها می باشند، که با صدای بلندی همراه بودند و در یخچال ها هم استفاده می شدند. این کمپروسور بر اساس حرکت پیستون داخلی کار می کند. البته ناگفته نماند این مدل از کمپروسورها قدرت زیادی دارد و برای مناطق گرمسیر و استوایی که دمای محیط بالایی دارند، بسیار مناسب می باشد.

2.    کمپروسور روتاری :(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

این مدل از کمپروسورها در مدل های جدید و اینورتر بکار برده می شوند، برای همین مصرف برق کمتری دارند.  در هوا های معتدل و بهاری بسیار عالی جواب گو هستند. باید توجه کنیم کمپروسورهای روتاری مدل تروپیکال هم الان در بازار موجود می باشند، که مخصوص مناطق گرمسیر و جنوب هستند.

3.    کمپروسور اسکرول ( SCROLL ) :

نسل جدید کمپروسورها هستند ،صدای بسیار کمی دارد و به خاطر گران بودن این مدل در ظرفیت های بالا از آن استفاده می شود.

توصیه های نیووافتی را حتما بخوانید و بکار بگیرید: 

درهنگام خرید این نکات کدام ها هستند ؟(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

حتما با توجه به منطقه ی جغرافیایی خود کولرگازی را انتخاب کنید. باید بدانید که تا دماهای 40 درجه سانتیگراد می توانیم از کولرهای گازی معمولی استفاده کنیم. اما اگر دمای محیط از 40 درجه ی سانتیگراد بالاتر رود، باید از کولرگازی های مخصوص تروپیکال که برای مناطق گرم هستند، استفاده کنیم.

موتور کولرهای گازی برای مناطق مختلف متفاوت است ، به این صورت که در اب و هوای معتدل ( T1 )، دراب وهوای خنک ( T2  )، در آب و هوای گرم ( T3 ) می باشند.

میزان ظرفیت کولر گازی برای هر متر مربع فضا تقریبا 200 تا 300 بی تی یو ( BTU ) می باشد. باتوجه به بالا رفتن طبقات این مقدارسرمایش کاهش می یابد وبرای هر متر مربع 300 تا 400 بی تی یو ( BTU ) مناسب می باشد.

تا حد امکان از کولر گازی های اینورتر خریداری نمایید. زیرا دور موتور را با توجه به دمای محیط کم و زیاد می کنند وباعث صرفه جویی انرژی می شود.

حدالامکان از کولر های پنجره ای استفاده نکنیم. چون راندمان کمتری نسبت به کولر های دو واحدی دارند.

در هنگام نصب کولر این نکات کدام ها هستند: 

1. تراز بودن کولرها(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

حتما به تراز بودن کولرها در هنگام نصب باید دقت کنیم. زیرا در مکانیزم کار کولر تاثیر دارد و هنگام تراز بودن مؤثرتر است.

2. میزان فاصله از سقف

به میزان فاصله از سقف هنگام نصب پنل داخلی توجه کنید. این فاصله باید 40 تا 50 سانتی متر باشد.

3. نباید در داخل فضای بسته نصب گردد((همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها))

واحد بیرونی اسپلیت و کولر های پنجره ای نباید در داخل فضای بسته نصب گردد. زیرا خود این واحدها تولید گرمای کمی دارند، که باعث کاهش راندمان کولر در فضای مورد نظر می شود ودمای محیط را بالا می برد.

4.عایق مناسب

بعد از نصب کولرگازی های پنجره ای و عادی باید دور تا دور پنل داخلی و دور تا دور کولر  پنجره ای را با عایق مناسب درزگیری کرد، تا هوای خنک از آن خارج نشود.

5.دقت به طول پرتاب پنل ها  طول پرتاب پنل ها معمولا 5 تا 12 متر با توجه به ظرفیت و مدل کولرها می باشد. پس هنگام نصب باید آن را طوری نصب کنید، که رو به روی محل نشستن باشد.

نکاتی در مورد بهره برداری بهتر و افزایش طول عمر کولرها 

1.(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

لطفا زمانی که هوای بیرون زیر 23 درجه سانتیگراد است ،کمتر از کولر گازی استفاده کنید زیرا هوای 23 درجه خود هوای معتدلی می باشد.

2.(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها) 

زمانی که داریم فصول گرم را پشت سر می گذاریم باید حواسمان باشد، که هوای داخل تقریبا باید 24 تا 26 درجه سانتیگراد باشد. پس لازم نیست هوای داخل بیشتر از این خنک باشد به ازای هر 1 درجه خنک کردن مصرف برق 5% افزایش پیدا می کند.

3.  (همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

باید به سرعت فن در روزهایی که رطوبت وجود دارد و در روزهای که رطوبت کم است دقت کنید. در روزهایی که رطوبت زیاد است سرعت فن را باید پایین نگه داشت، تا رطوبت خانه را پایین نگه دارد و خانه را بهتر خنک کند. برعکس زمانی که رطوبت پایین است، باید سرعت فن را در حالت بیشتر تنظیم کرد تا خانه با مصرف انرژی پایین تر خنک شود.

4.(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

اگر در مناطق گرمسیر ساکن هستید، برروی واحد بیرونی کولرگازی حتما سایه بان قرار دهید و اگر فضایی موجود باشد، درخت در جلوی آن بکارید چون با استفاده از سایه ی آن می توان مصرف انرژی را 10 تا 15 درصد کاهش داد.

5.(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها)

هنگامی که از کولر گازی پنجره ای استفاده می کنید، در کنار آن هم از پنکه استفاده کنید تا با استفاده از آن محیط را بدون انکه مصرف الکتریکی بالاتری ایجاد شود بهتر خنک کرد.

نکاتی در مورد چگونگی نگهداری از کولرهای گازی

1.    اگر در مناطق گرمسیر هستید و یا در فصول گرما حداقال هر یک ماه یک بار فیلترهای کولرگازی را تمیز و در صورت لزوم تعویض کنید. در نظر بگیرید، با اینکار می تواند 10 تا 15 درصد از مصرف انرژی بکاهید.
2.    تمیز کردن کندانسور از گردوخاک قبل از استفاده مجدد از کولرها می تواند، تا 23درصد راندمان کولر را افزایش دهد.
3.    درصورتی که از یک کولرقدیمی و یا از آن با بیش از 15 سال کار می کنید، در صورت تعویض آن با یک کولر گازی با مصرف انرژی A می توانید تا 50 درصد صرفه جویی انرژی کنید..

توصیه ی نیووافتی برای کولرهای گازی(همه اطلاعات مفید در مورد کولرگازی ها) 

حتما خدمات سرویس دهی را در کولر ها به صورت منظم و به موقع انجام دهید. زیرا با این کار میتوانید عمر کولرگازی ها را تا 1.5 برابر افزایش داد و به راحتی از مصرف انرژی آن به صورت خیلی زیادی بکاهید.

 

 

دسته‌بندی کولرگازی ها
اشتراک گذاری
مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الان حرف بزنیم ؟
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت